Το πρόγραμμα που υλοποιήσαμε υπάγεται στην ενότητα «πολιτισμός» και απευθύνεται στους μαθητές της Α’ τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Φερών. Το πρόγραμμα αντλεί την θεματολογία του από λαϊκά παραμύθια χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα παραμύθια επιλέχθηκαν βάσει της προέλευσής τους και της απουσίας μετάφρασης στην ελληνική γλώσσα.  Στόχος μας ήταν α) η γνωριμία των παιδιών με τις χώρες της ΕΕ και τον πολιτισμό τους, β) η ψυχαγωγία και η δημιουργική απασχόληση των μαθητών μέσω λαϊκών παραμυθιών γ) η αναγνώριση και σταχυολόγηση κοινών πολιτισμικών στοιχείων μεταξύ των χωρών της ΕΕ, δ) η προσαρμογή των λαϊκών παραμυθιών στην ελληνική γλώσσα και ε) η δημιουργία εικονοβιβλίων. Παράλληλα, οι μαθητές μας γνώρισαν την Ευρώπη και την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσα από τον μύθο της Ευρώπης, από τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες της «Γωνιάς του παιδιού», από την δημιουργία χάρτη της ΕΕ και από την παρουσίαση των συμβόλων της ενωμένης Ευρώπης.

Παραδοτέα:

1) Λαϊκό παραμύθι «Guleesh» από την Ιρλανδία. 
2) Λαϊκό παραμύθι «H γοργόνα σύζυγος» από την Σκωτία. 
3) Λαϊκό παραμύθι «H Γαλαζοπράσινη Πριγκίπισσα των 7 πόλεων» από την Πορτογαλία, Νήσοι Αζόρες. 
4) Λαϊκό παραμύθι « Ο Sigurd και ο δράκος» από την Σκανδιναβία. 

5) Δημιουργία του χάρτη της Ευρώπης.

6) Τα σύμβολα της ΕΕ.

7) Φωτογραφίες από τις δράσεις μας.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ TEACHERS 4 EUROPE 2016-17

 

Tίτλος προγράμματος: «Με gargoyles για οδηγό στην Ευρώπη θα βρεθώ» ή «Γάργα-Ρο»

3ο Νηπιαγωγείο πόλεως Σάμου

Αριθμός μαθητών :18

Νηπιαγωγός : Παπανικολάου Στυλιανή

Ambassador: Παππά Πέλλα- Πέλλη

 

 

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

Τα παιδιά ενθαρρύνονται:

Να εμπλουτίσουν  τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Να βελτιώσουν τη συμμετοχή τους ως ενεργοί πολίτες της Ευρώπης.

Να εξοικειωθούν  με βιωματικές και καινοτόμες παιδαγωγικές τεχνικές με στόχο την παροχή γνώσης  για θέματα που αφορούν την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Να γνωρίσουν τα gargoyles, τι είναι, που τα συναντάμε και ποια η χρήση τους .

Να ανακαλύψουν πως συνδέονται τα  gargoyles με διάφορες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης .

Να βρουν στον χάρτη της Ευρώπης χώρες στις οποίες υπάρχουν gargoyles και να τις μετρήσουν.

Να μάθουν ετυμολογικά από πού προέρχεται η ονομασία gargoyles, και να αναγνωρίσουν την διαφοροποίηση της ονομασίας σε διάφορες γλώσσες της Ευρώπης .

Να κατασκευάσουν τα δικά τους gargoyles με πηλό.

Να αναπαραστήσουν τα gargoyles με διάφορα εκφραστικά μέσα.

Να μάθουν να εργάζονται ομαδικά για την επίτευξη ενός στόχου.

Να χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες, ως μέσο πληροφόρησης και επικοινωνίας, και να εξοικειωθούν με τη χρήση λογισμικών, όπως μηχανές αναζήτησης  Google earth, Google junior κλπ.

 

ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ

Τα παιδιά ενθαρρύνονται:

  1. Να γνωρίσουν τι είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση και γιατί δημιουργήθηκε. Προώθηση των αρχών της Ευρωπαϊκής ιδέας: ειρηνική συνύπαρξη, συνεργασία, συναδελφικότητα, διάλογος.
  2. Να έρθουν σε επαφή με ονομασίες κρατών, σημαίες, ορόσημα χωρών και χάρτες.
  3. Να γνωρίσουν διάφορα gargoyles των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αντίστροφα μέσω των gargoyles να γνωρίσουν χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης .
  4. Να αναγνωρίσουν τα διάφορα ζώα που η μορφή τους χρησιμοποιείται ως gargoyle και να μιμηθούν την έκφραση τους.
  5. Ανάπτυξη κριτικής  σκέψης και καλλιέργεια δημιουργικής έκφρασης μέσω της μίμησης, της δραματοποίησης, του θεατρικού παιχνιδιού και της συμμετοχής σε εικαστικές δημιουργίες.

 

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

 «Με την ονομασία γκαργκόιλ (gargoyle) χαρακτηρίζονται οι υδρορροές, βασικά στοιχεία μιας αρχιτεκτονικής κατασκευής, οι οποίες αποτρέπουν το νερό της βροχής να έλθει σε επαφή με την φέρουσα τοιχοποιία, με αποτέλεσμα την προστασία του οικοδομήματος από την υγρασία και τη διάβρωση». Gargoyles  υπάρχουν σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποτελούν κοινό, χαρακτηριστικό γνώρισμά τους.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε ως έρευνα και καταγραφή  των Ευρωπαϊκών χωρών, στις οποίες συναντάμε gargoyles . Μέσω διαφόρων δράσεων οδηγήθηκαν στο συμπέρασμα ότι το νερό της βροχής διαμέσου των gargoyles πέφτει στην κοιτίδα της Ευρώπης, τις συνδέει και βοηθά τις αξίες της Ευρώπης- Φιλία, Αλληλεγγύη, Συνεργασία- να καλλιεργηθούν και να ανθίσουν.

 

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

  • Project
  • Βιωματική
  • Ομαδοσυνεργατική
  • Αλληλεπιδραστική
  • Διερευνητική

 

 

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Σύνδεση με γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος:

 Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Δημιουργία και Έκφραση, Πληροφορική.

 

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Γλώσσα

  • Παραμύθι «Μια παρέα με καρδιά» της Λήδας Βαρβαρούση .
  • Ευρωπαϊκή Ένωση, δημιουργία- στόχοι. Με αφορμή το παραπάνω παραμύθι συζητήθηκαν και γράφτηκαν σε αστέρια οι αξίες  της  Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Επαφή με τη σημαία της ευρωπαϊκής ένωσης και τις σημαίες των κρατών της
  • Η λέξη «Καλημέρα»  σε άλλες  ευρωπαϊκές χώρες.
  • Ο μύθος της αρπαγής της Ευρώπης.
  • «Η αντίδραση της Ήρας» ως συνέχεια του μύθου που εξηγεί την δημιουργία των gargoyles - προϊόν μυθοπλασίας.
  • «Γάργας», ο καινούργιος φιλαράκος
  • Ο γαλλικός θρύλος της Καθολικής Εκκλησίας του Αγίου Ρωμανού της Ρουέν
  • Γεωγραφία των gargoyles- Τα παιδιά φέρνουν πληροφορίες για διάφορες χώρες στις οποίες συναντάμε gargoyles και τις παρουσιάζουν στην ομάδα.
  • Ετυμολογία των gargoyles και σύνδεση με τις λέξεις γάργαρος, γαργάρα, «Γάργας».

 

Μαθηματικά

  • Ταξινομήσεις gargoyles ως προς το είδος της μορφής που αναπαριστούν (Π.χ. άνθρωποι- ζώα- μυθικά πλάσματα ).
  • Αρίθμηση μέχρι το 17, όσες και οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις οποίες συναντήσαμε τον «Γάργα.
  • Προμαθηματικές έννοιες του «Γάργα»-Π.χ. κοντά-μακριά, ψηλά- χαμηλά, απέναντι κ.α.
  • Συμμετρία
  • Προοπτική
  • Ταξινομήσεις gargoyles –Μορφές ανθρώπων, μορφές ζώων, μορφές μαγικών πλασμάτων, π.χ. Δράκοι-
  • Σειροθετήσεις –Αντιστοιχίσεις (Χώρες Ευρώπης- Gargoyles).

 

Μελέτη Περιβάλλοντος

  • Αναζήτηση της Ευρώπης σε παγκόσμιο χάρτη και επαφή με την υδρόγειο σφαίρα.
  • Εντοπισμός της χώρας μας και άλλων  κρατών στον ευρωπαϊκό χάρτη.
  • Τα παιδιά συζητούν για τα είδη των gargoyles και τη χρήση τους.
  • Με βάση τις φωτογραφίες των gargoyles που βρήκαμε στο διαδίκτυο, συζητούν για τα συναισθήματα που αναγνωρίζουν στις μορφές και λένε την δική τους εκδοχή για το λόγο που προκάλεσε το συγκεκριμένο συναίσθημα-Ενσυναίσθηση.
  • Σύνδεση χωρών Ευρωπαϊκής Ένωσης με gargoyles.
  • Συζήτηση γύρω από το μύθο της Αρπαγής της Ευρώπης
  • Η Ζωή της Ήρας και η σύνδεση με το τοπικό μνημείο του Ηραίου Σάμου.
  • Η Ήρα και τα gargoyles- Προϊόν μυθοπλασίας.
  • Η ιστορία του Αγίου Ρωμανού και του δράκοντα- Σύνδεση με την ιστορία των gargoyles.
  • Παρουσίαση κάθε χώρας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην οποία υπάρχουν gargoyles.
  • Πείραμα: Τα παιδιά ενσταλάζουν νερό στα πήλινα gargoyles που τα ίδια δημιούργησαν και το παρατηρούν να κυλάει ταυτόχρονα πάνω στην Ευρώπη. Με βιωματικό τρόπο καταλαβαίνουν ότι το νερό της βροχής συνδέει τις χώρες της Ευρώπης και διαμέσου των gargoyles συγκεντρώνεται στην Ευρωπαϊκή κοιτίδα, όπου μπορούν να «καλλιεργηθούν και να ανθίσουν» οι αξίες της φιλίας, της συνεργασίας και της αλληλεγγύης.

 

Έκφραση και δημιουργία

  • Ζωγραφική σημαίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  • Ζωγραφική σημαιών των κρατών
  • Άκουσμα του ύμνου της Ε.Ε και των χωρών με gargoyles.
  • Άκουσμα διαφορετικών ειδών μουσικής από διάφορες χώρες της Ευρώπης- Ισπανικό flamenco, πορτογαλικά fados, ιταλική ταραντέλα- και χορευτικοί αυτοσχεδιασμοί.
  • Αναπαράσταση της Ευρωπαϊκής  Ένωσης με τα σώματα τους. (Το κάθε παιδί φοράει τη σημαία της χώρας που παρουσίασε  κι όλοι μαζί χορεύουν το χορό της Ευρωπαϊκής Φιλίας)
  • Δραματοποίηση του μύθου της Ευρώπης.
  • Δραματοποίηση της ιστορίας «Η Ήρα και τα gargoyles»

Δημιουργία της «Κολώνας» του ναού της Ήρας –τρισδιάστατη κατασκευή με κουτιά από φελιζόλ-, η οποία αποτελείται από δώδεκα κουτιά, όσα τα μαρμάρινα τμήματα της κολώνας του μνημείου που διασώζεται και κάθε τμήμα της λειτουργεί ως «χρονοκάψουλα» με στιγμιότυπα από τη ζωή της Ήρας.

Αφού συζητήσαμε για την Ήρα και τη σχέση της με το νησί της Σάμου, εστιάσαμε σε διάφορα στιγμιότυπα της ζωής της και στα συναισθήματα που θα μπορούσε να βιώσει η θεά σε κάθε συγκεκριμένη χρονική στιγμή – κατάσταση.

Επιλέξαμε ένα αντικείμενο ή χρώμα που θα μπορούσε να συμβολίζει τις στιγμές αυτές και «χτίσαμε» με βάση αυτά την «Κολώνα» του Ηραίο.

Με επιρροές από τον Andrea di Bartolo -Saint Catherine of Siena altarpiece (14th century) και τον Bill Viola – “Catherine’s room”(2001), δημιουργήσαμε μια δική μας «χρονοκάψουλα», όπου σε κάθε τμήμα της , ξεκινώντας από τη βάση ως την  κορυφή παραθέσαμε με συμβολισμούς τη ζωή της Ήρας ως εξής:

Τμήμα 1ο: Η Γέννηση της Ήρας, ο Φόβος, το Σκοτάδι και το γαστρικό υγρό στην κοιλιά του Κρόνου.Τμήμα 2ο: Η φασκιωμένη πέτρα που κατάπιε ο Κρόνος, η Ελπίδα και το Φως και η έναρξη ουσιαστικά της ζωής της.

Τμήμα 3ο: Ο Ίμβρασος, το αγαπημένο της ποταμάκι στο νησί της Σάμου και η αίσθηση Ελευθερίας που αισθάνεται πλάι στο κρυστάλλινο νερό του.

Τμήμα 4ο: Το φτερό του κούκου και η Τρυφερότητα- Η μεταμόρφωση του θεού Δία σε τραυματισμένο κούκο στην επιτυχημένη του προσπάθεια να προσεγγίσει τη θεά.

Τμήμα 5ο: Ο έρωτας ανθίζει σαν λυγαριά- Η ευτυχισμένη περίοδος του φλογερού έρωτα του θεϊκού ζευγαριού.

 Τμήμα 6ο: Το χρυσό μήλο των Εσπερίδων και η διεκδίκηση του από την Ήρα, την Αθηνά και την Αφροδίτη και η Ματαιοδοξία.

Τμήμα 7ο: Η γέννηση της Ήβης και η Αυτοπεποίθηση της ευτυχισμένης Ήρας.

Τμήμα 8ο: Η γέννηση της Ειλειθυίας και η ταπεινότητα που αισθάνεται η συνειδητοποιημένη θεά.

Τμήμα 9ο: Η γέννηση του Άρη, του θεού του Πολέμου, οι προστριβές της Ήρας με τον Δία και η Οργή της Θεάς.

Τμήμα 10ο: Η γέννηση του Ήφαιστου, θεού της Φωτιάς, και η απελπισία που βιώνει η Ήρα από την συνεχή απόρριψη.

Τμήμα 11ο:Ο σπασμένος καθρέφτης και η Ζήλια που αισθάνεται η θεά από τις απιστίες του Δία.

Τμήμα 12ο: Η επίγνωση της αξίας της θεάς Ήρας και η ωριμότητα. Η Ήρα είναι θεά προστάτιδα του Γάμου.

 

  • Αναπαράσταση των gargoyles με θεατρικό αυτοσχεδιασμό. Τα παιδιά επιλέγουν το αγαπημένο τους gargoyle και το ζωντανεύουν με βάση το συναίσθημα που αναγνωρίζουν.
  • Κατασκευή gargoyles με πηλό.

                  

Πληροφορική

  • Προβολή και παρουσίαση των gargoyles στο διαδίκτυο. Τι είναι τα gargoyles, ποιες μορφές gargoyles συναντάμε στις χώρες της Ευρώπης, διάφορα κτίρια με gargoyles,οι χώρες της Ε.Ε. με gargoyles.
  • Τα παιδιά σε ομάδες αναζητούν  πληροφορίες για τα gargoyles  στον υπολογιστή (μηχανή αναζήτησης: Google junior ),και ανακαλύπτουν τις ευρωπαϊκές χώρες με gargoyles στο Google earth.
  • Στο YouTube ακούν τον εθνικό ύμνο της Ε.Ε  και των χωρών της Ευρώπης με gargoyles, καθώς και άλλα είδη μουσικής των χωρών αυτών -Ισπανικό flamenco, πορτογαλικά fados, ιταλική ταραντέλα- και παρακολουθούν βίντεο όπου μια μέρα με βροχή στο Παρίσι, φαίνεται η πραγματική χρήση των gargoyles, δηλαδή η απομάκρυνση του νερού της βροχής από τους τοίχους των κτιρίων .
  • Αναζήτηση στο YouTube του βίντεο του 3ου Νηπιαγωγείου Σάμου για την εκπαιδευτική δράση Teachers 4 Europe 2016-17 με τίτλο «Με gargoyles για οδηγό στην Ευρώπη θα βρεθώ» ή «Γάργα-Ρο» στο οποίο τα ίδια είναι πρωταγωνιστές.

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Όλοι οι στόχοι του προγράμματος υλοποιήθηκαν με μεγάλη επιτυχία. Τα παιδιά σε όλη τη διάρκειά του προγράμματος ήταν ενθουσιασμένα και συμμετείχαν με μεγάλη χαρά. Έδειξαν ενδιαφέρον στις δράσεις προσέγγισης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των αρχών της και αποκόμισαν πολλές γνώσεις από την παρουσίαση των Ευρωπαϊκών Χωρών. Συνειδητοποίησαν τις ομοιότητες των μελών –κρατών της Ε.Ε. με βασικό κριτήριο την ύπαρξη και την χρήση των gargoyles.

 Ανέπτυξαν την κριτική σκέψη τους και καλλιέργησαν μέσω διαφόρων εκφραστικών μέσων την ενσυναίσθηση τους. Έμαθαν να προβληματίζονται, να πειραματίζονται, να δουλεύουν σε ομάδες και να συνεργάζονται. Με βιωματικό τρόπο αναγνώρισαν διάφορα συναισθήματα και τα αναπαρήγαγαν, και μέσω διαφόρων δράσεων αυτοσχεδιασμού, θεατρικού παιχνιδιού και δραματοποίησης απέκτησαν γνώσεις, εκφράστηκαν καλλιτεχνικά και διασκέδασαν με την καρδιά τους κατά τη διάρκεια όλων των δράσεων.

                                                                                                                     

ΠΑΡΑΓΩΓΑ

  • Κατασκευή gargoyles με πηλό.
  • Κατασκευή της «κολώνας» του ναού της Ήρας

Ποίημα: Η Ζωή μου σε στιγμιότυπα

…Κι ήρθα ξανά στον ιερό τόπο του Ηραίου…

κάτω από τον  καυτό  ήλιο που σκορπίζει απλόχερα το φως του στα μάρμαρα και τις αρχαίες πέτρες

που κάποτε με λάτρευαν με  λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια

να αναμετρηθώ με τον χρόνο και να κάνω τον τελικό απολογισμό …

Τι έδωσα, τι πήρα…

Δύσκολος ο λογαριασμός κι οι ανθισμένες λυγαριές καθόλου δε βοηθάνε

τα τζιτζίκια μουρμουρίζουν αδιάκοπα θύμησες που κρατούν μια αιωνιότητα τώρα

κι ο Ίμβρασος, ο αγαπημένος μου ποταμός  κρατάει στην κοίτη του με τρυφερότητα

και με λατρεία το παρθενικό μου πέπλο.

Ο χρόνος αμείλικτος κατέστρεψε τον ιερό ναό μου

την θρησκεία μου έσβησε απ’ τις συνειδήσεις των πιστών μου

κι άφησε μια κολώνα να στέκει μοναχή στην ανοιχτωσιά του κάμπου

άκαμπτη και περήφανη , σαν αυστηρό δείκτη χεριού που δείχνει ανεξίτηλη την

ύπαρξη  μου και το πέρασμα μου στο καταπράσινο νησί,

λίκνο και καταφυγή της νιότης, της ωριμότητας , της Ζωής μου ολόκληρης.

Κι η κολώνα «χρονοκάψουλα» εντέλει

για να μαθαίνουν να κοιτούν, όσοι το ερωτηματικό σύμβολο νιώθουν να τους

παιδεύει,

 ποια ήταν η Ήρα Κόρη στου ποταμού την όχθη,

 η Ήρα Γυναίκα του Παντοδύναμου Δία ταίρι,

 η Ήρα Μάνα μες του Κόσμου τις οδύνες

 η Ήρα Θεά για αυτούς που θέλουν κάπου να πιστεύουν…

 

  • Δημιουργία βίντεο με την δραματοποίηση του μύθου της Αρπαγής της Ευρώπης, της αντίδρασης της Ήρας και της δημιουργίας των gargoyles, διαφόρων δράσεων και στιγμιότυπων από την υλοποίηση του προγράμματος και του πειράματος της Βροχής που κυλά από το στόμα των gargoyles στην κοιτίδα της Ευρώπης.

 

Το βίντεο σε υπότιτλους

  •       Η αρπαγή της Ευρώπης

Η Ευρώπη παίζει και χορεύει ξέγνοιαστα με τις φίλες της

Ο Δίας την κατασκοπεύει μεταμορφωμένος σε ήρεμο ταύρο

Οι φίλες της τρομάζουν και απομακρύνονται

Η Ευρώπη με θάρρος τον πλησιάζει και τον χαϊδεύει

Ο ταύρος  χορεύει με την Ευρώπη κι εκείνη μαγεμένη τον ακολουθεί

 Πέρα από τη θάλασσα παίρνει την αληθινή μορφή του

Μαζί …παραδομένοι στην αγάπη

  • Η αντίδραση της Ήρας

Η Ήρα, στη Σάμο όπου βρίσκεται, ακούει την τραγική γι’ αυτήν είδηση κι αισθάνεται βαθιά την προδοσία

-Που να είσαι τώρα;

-Κι εγώ μόνη …παρά τους όρκους σου!

Αποφασίζει να στείλει στο κατόπι του διάφορα ζώα, πλάσματα και ανθρώπους για να τον παρακολουθήσουν και να γίνουν τα μάτια και τα αυτιά της…

 Όλοι οι απεσταλμένοι υπηρέτες ορκίζονται υπακοή στην Υπέρτατη βασίλισσα

Πιστοί στην αποστολή τους σκορπίζονται  στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα με μοναδικό σκοπό την παρακολούθηση του Δία και τη συλλογή πληροφοριών για την αφέντρα τους

Ανεβαίνουν  στις στέγες των πιο ψηλών κτιρίων για να βλέπουν καλύτερα και πιο μακριά

Ο Δίας εξαπολύοντας έναν κεραυνό πετρώνει όλα τα πλάσματα στις στέγες των κτιρίων…

Μένουν εκεί ψηλά, αγάλματα σε διάφορα μεγέθη, με τρομαχτικά ανοιχτά στόματα να χάσκουν, με έκφραση συχνά πόνου, οργής ή απορίας, μάρτυρες της κυριαρχίας του Δία και της αδιαμφισβήτητης παντοδυναμίας του

Κανείς δεν μπόρεσε ποτέ να τα επαναφέρει, ούτε καν η Ήρα, η εντολοδότρια!

Η βροχή και τα στοιχεία της φύσης διάβρωσαν τα αγάλματα, τα σμίλεψαν μετατρέποντας τα σε τερατόμορφες υδρορροές φριχτές, τρομαχτικές, μαρτυρικές, βασανισμένες, να προκαλούν το δέος και τον οίκτο των ανθρώπων

Η μορφή τους, τόσο εντύπωση προκάλεσε στην μνήμη και στη συνείδηση των ανθρώπων, που και οι ίδιοι, στο πέρασμα της Ιστορίας συνέχισαν να σμιλεύουν τερατόμορφα γλυπτά στις στέγες μεγαλόπρεπων κτιρίων δηλώνοντας υποταγή και ταπεινότητα, για να ξορκίσουν την οργή των θεών ή να ζητήσουν τον οίκτο και την προστασία τους.

 Έτσι, δημιουργήθηκαν τα «gargoyles», οι τερατόμορφες υδρορροές, στοιχεία αρχιτεκτονικής δομής σε πάρα πολλά εντυπωσιακά κτίρια, κατεξοχήν σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης και σε όλο τον κόσμο.

  • Τα παιδιά δημιούργησαν gargoyles με πηλό
  • Τα παιδιά έδωσαν στο αγαπημένο τους gargoyle το όνομα «Γάργας»
  • Έγιναν τα ίδια gargoyles
  • Gargoyles υπάρχουν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες: στην Ιταλία, στην Εσθονία, στην Σουηδία, στην Γαλλία, στο Βέλγιο, στην Κροατία, στην Γερμανία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ισπανία, στη Δανία, στην Αυστρία, στην Πολωνία, στην Σλοβενία, στην Τσεχία, στην Πορτογαλία, στην Ολλανδία και φυσικά στην Ελλάδα.
  • Με οδηγό τα gargoyles γνωρίσαμε την Ευρωπαϊκή Ένωση, είδαμε το χάρτη, τις σημαίες ,τα μνημεία, το κοινό νόμισμα, μάθαμε για τον πολιτισμό , τις αξίες , τους θεσμούς της…
  • Είμαστε όλοι Ευρωπαίοι πολίτες με τόσα κοινά στοιχεία και τόσες ομοιότητες. Η Ευρώπη είναι η γειτονιά μας
  • Το νερό της βροχής πάνω από την Ευρώπη κυλά «Γάργα-ρο»
  • Ενσταλάζεται στα gargoyles κι από το στόμα τους γαργαριστό και γάργαρο καταλήγει στην κοιτίδα της Ευρώπης
  • Πόσο όμορφες αξίες –συνεργασία, αλληλεγγύη, φιλία- μπορούν ν’ ανθίσουν
  • Κοίτα ψηλά κάθε φορά που βρίσκεσαι στις γειτονιές της Ευρώπης
  • Κάποιος «Γάργας» θα σου κλείσει το μάτι
  • Κάποιο gargoyle σε περιμένει να σου πει την μυστική ιστορία του και να σε οδηγήσει σ’ ένα μαγικό ταξίδι γνώσης και χαράς.

          

https://www.youtube.com/watch?v=xpD-am58W3k

 

 Περίληψη 

 

Παίρνοντας αφορμή από το μάθημα της Ιστορίας και συγκεκριμένα από το κεφάλαιο για τον Β΄ Αποικισμό κατά τα Αρχαϊκά χρόνια

σκεφτήκαμε να ακολουθήσουμε τη διαδρομή των αρχαίων Ελλήνων στις ευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου. Για το ταξίδι μας αυτό

χρειάστηκε να κατασκευάσουμε το δικό μας καράβι που ήταν μια «δεκατριήρης» και όχι μια απλή τριήρης (13 μαθητές).

Με το καράβι μας, λοιπόν, τα διαβατήριά μας και τον χάρτη μας ξεκινήσαμε από το λιμάνι της πόλης μας, ένα από τα μεγαλύτερα της Ελλάδας.

Τα λιμάνια σταθμοί μας ήταν: Ντουμπρόβνικ (Κροατία), Μπρίντιζι (Ιταλία), Μασσαλία (Γαλλία),Βαρκελώνη (Ισπανία),Λισαβόνα (Πορτογαλία).

Σε καθεμιά χώρα εντοπίζαμε στοιχεία από τον αποικισμό αλλά κυρίως ανακαλύπταμε πολιτισμικά στοιχεία της καθεμιάς καθώς

και την αλληλεπίδραση που αυτά έχουν με τον δικό μας πολιτισμό. Όλα αυτά τα συνθέσαμε και δημιουργήσαμε ένα θεατρικό κείμενο.

Έπειτα στήσαμε τη θεατρική μας παράσταση με ενθουσιασμό και κέφι!

 

Video:  https://www.youtube.com/watch?v=Pe8MmgumDFo 

 

 

 

Με το ευρωπαϊκό μας αεροπλάνο και την κούκλα που κατασκευάσαμε για τις ανάγκες του προγράμματος, την Ευρώπη πετάμε πάνω από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και γνωρίζουμε τα αξιοθέατα, τις σημαίες, τους παραμυθάδες και τα παραμύθια των ευρωπαϊκών χωρών.

Με την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και της βιβλιοφιλίας τα νήπια εξοικειώνονται με το βιβλίο και την ανάγνωση, με κύριο στόχο την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη, την καλλιέργεια της φαντασίας, την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας. Το παραμύθι αποτελεί  πολύτιμο βοήθημα για τη γλωσσική και κοινωνικοσυναισθηματική καλλιέργεια του παιδιού. Η ώρα του παραμυθιού προξενεί πάντα μεγάλη ευχαρίστηση. Μέσα από την πλοκή του και τις συγκρούσεις που αναπτύσσονται, μπορεί να πετύχει την εκτόνωση άσχημων ψυχολογικών καταστάσεων. Τα νήπια ταυτίζονται με τους ήρωες των παραμυθιών και μαθαίνουν μέσα από τις ενέργειες και τα συναισθήματα αυτών, να διαχειρίζονται με συμβολικό τρόπο, υιοθετώντας ρόλους,  τους φόβους τους και τις ανασφάλειες. Με την παιδαγωγική αξιοποίηση των παραμυθιών, ελλήνων και ξένων δημιουργών τα νήπια πέρα από την αισθητική απόλαυση, μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους, να αναπτύσσουν ενσυναίσθηση, να εκφράζουν αγάπη και φροντίδα για τους άλλους.