video: Ένας καλλιτέχνης μια χώρα

Οι διατροφικές συνήθειες ενός λαού αποτελούν στοιχείο της ιδιαίτερης κουλτούρας του και βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση με το κλίμα και τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά του τόπου στον οποίο διαβιεί ο λαός αυτός. Οι γευστικές παραδόσεις των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και τα ποιοτικώς πιστοποιημένα προϊόντα τους συνθέτουν τη γαστρονομική κουλτούρα των χωρών αυτών και υπόκεινται σε κοινούς κανονισμούς προστασίας και ανάδειξης.

Τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. έχουν θεσπίσει τα τελευταία χρόνια νέους κανονισμούς για την ασφάλεια των τροφίμων, αυστηρότερους ελεγκτικούς μηχανισμούς και καλύτερα συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης μεταξύ των κρατών-μελών. Έτσι, λοιπόν, κάθε Ευρωπαίος πολίτης μπορεί να εφησυχάζει για το προϊόν που φτάνει στο πιάτο του, καθώς έχει διασφαλιστεί η πιστοποίηση και η υψηλή ποιότητα όλων των τροφίμων που τίθενται σε εμπορία εντός της Ε.Ε. σε όλα τα στάδια παραγωγής τους.

Ποιες είναι, όμως αυτές οι γευστικές παραδόσεις των χωρών της Ε.Ε. που φτάνουν σε μας συνήθως μέσω βιβλίων, ταινιών, αφηγήσεων των επισκεπτών ή του διαδικτύου; Προκειμένου να γίνει η απαραίτητη διερεύνηση, οι μαθητές/τριες της Στ2 τάξης του 1ου Πειραματικού Δ. Σχ. Αλεξανδρούπολης υλοποίησαν, στο πλαίσιο των δράσεων Teachers4Europe, πρόγραμμα με τίτλο: «Γευσιγνωστικοί περίπατοι στις γειτονιές της Ευρώπης».

Βασικός στόχος του προγράμματος ήταν η γνωριμία με τις παραδοσιακές γεύσεις και τα προϊόντα διατροφής που χαρακτηρίζουν τις χώρες της Ε.Ε., καθώς και η συνειδητοποίηση του ρόλου που διαδραματίζει η πολιτική αγροτικής ανάπτυξης της Ε.Ε. στην προστασία και ανάδειξη της γαστρονομικής ποικιλομορφίας των χωρών που την απαρτίζουν.  

Βασικό στόχος του προγράμματός μας, είναι τα παιδιά με όχημα τη λογοτεχνία και το παιχνίδι να γνωρίσουν κάποια βασικά χαρακτηριστικά των χωρών που απαρτίζουν την Ευρωπαϊκή Ένωση, και τους λόγους για τους οποίους  αυτή δημιουργήθηκε. Να συνειδητοποιήσουν την εθνική αλλά και την Ευρωπαϊκή τους ταυτότητα.

Προκειμένου να εξυπηρετήσουμε αυτούς τους στόχους, διαβάσαμε στα παιδιά λογοτεχνικά βιβλία, ενώ παράλληλα τα βοηθούσαμε να ερευνήσουν και να ταξιδέψουν σε αυτή με τη χρήση μιας παρουσίασης στο πρόγραμμα prezi που έχομε δημιουργήσει. Έτσι αντιλήφθηκαν το λόγο δημιουργίας της ΕΕ και  γνώρισαν  διάφορα χαρακτηριστικά  των χωρών που ερεύνησαν όπως τις σημαίες, τη μουσική, χαρακτηριστικά μνημεία ή φαινόμενα που υπάρχουν σε αυτές. Ακόμα έφτιαξαν συμβατικό αλλά και διαδικτυακό παζλ με το χάρτη της ΕΕ και έπαιξαν ένα παιχνίδι τόμπολα που συνέδεε χαρακτηριστικά μνημεία χωρών της ΕΕ με τις αντίστοιχες σημαίες. Συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας που περιείχε το χάρτη μιας χώρας της ΕΕ, τη σημαία της που μόνα τους με τη παρουσία προτύπου ζωγράφισαν με τα σωστά χρώματα και το χάρτη της ΕΕ στον οποίο εντόπιζαν τη συγκεκριμένη χώρα αλλά και την Ελλάδα και έβαζαν αστέρια για να συγκρίνουν αποστάσεις.