Το παραγόμενο υλικό, όπως επισυνάπτεται παρακάτω, είναι το αποτέλεσμα της προσπάθειας των μαθητών της τάξης κατά τη διάρκεια εφαρμογής του προγράμματος καθώς προσέγγιζαν σταδιακά το χρονοδιάγραμμα της ανεξιθρησκίας ξεκινώντας πρώτα από τον ελλαδικό χώρο στα αρχαία χρόνια ( άγαλμα στον άγνωστο Θεό,που φανερώνει ανοιχτότητα σε άλλους θεούς, ή ο σεβασμός που επέδειξε ο Μ Αλέξανδρος στις θρησκείες των λαών που κατέκτησε). 

 Στη συνέχεια,  στα ρωμαϊκά χρόνια στον ευρωπαϊκό χώρο ( Διάταγμα της ανεξιθρησκίας ή των Μεδιολάνων που υπογράφηκε από τον Μέγα Κωνσταντίνο και το Λικίνιο το 313 στην Ιταλία, με το οποίο σταμάτησαν οι διωγμοί των χριστιανών από τη μια,  κι από την άλλη,  αποτελεί το πρώτο γραπτό δικαίωμα στην παγκόσμια ιστορία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων). 

  Αργότερα, αφού περάσει πρώτα ο πολύπαθος μεσαίωνας, με την αναγέννηση και τη θρησκευτική μεταρρύθμιση στην Ευρώπη εμφανίζονται οι αξίες του ανθρώπου σιγά σιγά στο προσκήνιο ,

ενώ στη συνέχεια ο διαφωτισμός  με την ανάπτυξη της επιστήμης , της φιλοσοφίας αλλά και του εμπορίου, έρχεται κυριολεκτικά να φωτίσει τις ιδέες της ελευθερίας, της ισότητας, της δικαιοσύνης, της αδελφοσύνης,  της ελευθερίας θρησκευτικής συνείδησης .

Μέχρι που οι ιδέες αυτές μετουσιώνονται σε συντάγματα με την αμερικανική και τη γαλλική  επανάσταση, ακριβώς 14 αιώνες μετά το διάταγμα της ανεξιθρησκίας του Μ Κωνσταντίνου.

Και βέβαια μετέπειτα, οι ιδέες αυτές μπαίνουν στα συντάγματα όλων των κρατών του δυτικού κόσμου (ΕΕ, ΗΠΑ)  αλλά και παγκόσμια.

Δυστυχώς , διωγμοί των χριστιανών υπάρχουν και στη σημερινή εποχή, τα αίτια των οποίων είναι τα ίδια μέσα στην ιστορία: Προκαταλήψεις, μισαλλοδοξία, συμφέροντα , φανατισμός...

Η παιδεία, η πνευματική και η συναισθηματική καλλιέργεια,  καθώς και  η γνώση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων των πολιτών είναι ο δρόμος που θα οδηγήσει στην υπεράσπιση και την  διεκδίκηση των δικαιωμάτων από τους νέους.   

 

1. α.  Δημιουργία παρουσίασης( PP) με το χρονοδιάγραμμα της ανεξιθρησκίας,

β. δημιουργία ποιήματος και

γ. κατασκευή αφίσας φιλοτεχνημένη από ζωγραφιές και συνθήματα των μαθητών και των μαθητριών εμπνευσμένα από τις αξίες των ανθρώπων και τα δικαιώματα των πολιτών.

https://drive.google.com/drive/folders/0B95CW9dqIcc_OUlfNkR6YW1EX1E

2. Δημιουργία σταυρόλεξων της ανεξιθρησκίας μέσω της εφαρμογής crosswordlabs

https://crosswordlabs.com/view/untitled155684

https://crosswordlabs.com/view/untitled156017

https://crosswordlabs.com/view/untitled156019

3. Δημιουργία κόμικ μέσω της εφαρμογής pixton

https://www.pixton.com/gr/storyboard/y7ger3e1

 

Οι μαθητές προσέγγισαν σταδιακά, μέσα σε ένα χρονικό διάστημα 5 μηνών, ένα ευρύ φάσμα θεματικών πεδίων σχετικών με την υποβάθμιση του περιβάλλοντος.

Συγκεκριμένα, τον πρώτο μήνα, διερευνήθηκε το ζήτημα της ρύπανσης των υδάτων. Κατανοώντας τη σπουδαιότητα του νερού ως πηγή ζωής και δημιουργίας και συνειδητοποιώντας την τραγική πραγματικότητα της σπατάλης, της υπεράντλησης και της ρύπανσης του νερού στις μέρες μας, επιλέχθηκε μια προσέγγιση του θέματος που βοήθησε τους μαθητές να κατανοήσουν την αξία του νερού ως σπάνιου πλέον φυσικού πόρου και να προβληματιστούν σχετικά με την κακή διαχείριση του νερού στις μέρες μας και τις συνέπειες της στη ζωή του ανθρώπου. Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο οι μαθητές κατανοούν την επιτακτική ανάγκη να προστατέψουν το νερό και να αναλάβουν ενεργό δράση, η οποία συνοψίζεται στη δημιουργία και εκπόνηση ερωτηματολογίου, στη συγγραφή ενημερωτικού φυλλαδίου ,στην τοποθέτηση ενημερωτικών πινακίδων, στην παρατήρηση και καταγραφή προβλημάτων στις εγκαταστάσεις του σχολείου και στην ενημέρωση του διευθυντή ώστε να επιληφθεί της λύσης τους.

Τον επόμενο μήνα, οι μαθητές προσέγγισαν ζητήματα σχετικά με τα απόβλητα και τη διαχείριση των απορριμμάτων. Διερευνηθηκαν μέσα από συζήτηση με τους μαθητές οι κατηγορίες των απορριμμάτων, και οι μέθοδοι διάθεσης τους. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά οδηγήθηκαν στο θέμα της ανακύκλωσης και εισήχθησαν σε έννοιες σχετικές με τα ανακυκλώσιμα υλικά, τη διαδικασία και τα οφέλη της. Έχοντας κατανοήσει τα βασικά θεωρητικά σημεία του ζητήματος, οι μαθητές ανέλαβαν ενεργό δράση αρχικά με την κατασκευή αφίσας για ενημέρωση των συμμαθητών τους και έπειτα με συνεντεύξεις και ερωτηματολόγια σε κατοίκους της περιοχής, κατασκευή κάδων ανακύκλωσης και επίσκεψη σε παντοπωλείο του χωριού.

Στη συνέχεια, διερευνήθηκαν ζητήματα σχετικά με την ατμόσφαιρα , τη ρύπανση του αέρα και την όξινη βροχή. Οι μαθητές προσέγγισαν θεωρητικά τα είδη της ατμόσφαιρας, την έννοια της ρύπανσης, τις πηγές και τα είδη των ρύπων και τέλος το φαινόμενο της όξινης βροχής. Τέλος, σε ομάδες τα παιδιά δημιούργησαν και εικονογράφησαν το δικό τους παραμύθι για την όξινη βροχή, το οποίο και παρουσίασαν στους συμμαθητές τους.


 

 

 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

  • Το διαθεματικό σχέδιο εργασίας ׃ “Μια φορά κι έναν καιρό …….στην Ευρωπαϊκή Ένωση „ ,εκπονήθηκε από παιδιά νηπιακής ηλικίας. Σκοπός μας είναι μια πρώτη γνωριμία με την ΕΕ ,να γνωρίσουν τα κράτη – μέλη της, το χάρτη, τις σημαίες της ,τα μνημεία, τον πολιτισμό, τις αξίες τους θεσμούς .
  • Αποτελεί επιτακτική ανάγκη για το σύγχρονο σχολείο η διαχείριση των προκλήσεων της εποχής μας και οι κατάλληλες παρεμβάσεις ώστε να δοθεί έμφαση  στην ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών με την Ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης.
  • Με το σκεπτικό αυτό αναπτύχθηκε και παρουσιάστηκε η εργασία που ακολουθεί όπου μας ταξιδεύει παραμυθένια στην ΕΕ.
  • Σαν μέσο χρησιμοποιήσαμε κάτι πολύ αγαπητό στα παιδιά της νηπιακής ηλικίας , το παραμύθι και τα ταξιδέψαμε μαζί του .
  • Τα παιδιά μέσα από το πρόγραμμα , συνεργάστηκαν, επικοινώνησαν ,εκφράστηκαν ελεύθερα ανέπτυξαν την κριτική τους σκέψη, και άνοιξαν τους πνευματικούς τους ορίζοντες. Βασική μας επιδίωξη είναι τα παιδιά να παίξουν ,να αισθανθούν ,να δημιουργήσουν.
  • Κοινός τόπος μας σε όλα αυτά η ιδιότητά μας ως Ευρωπαίοι Πολίτες που διαπνέονται από τις αξίες της συνεργασίας ,της εκτίμησης και του αλληλοσεβασμού.

 

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

  • Σύμφωνα με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΣ ) για το Νηπιαγωγείο ,τόσο οι θεματικές προσεγγίσεις όσο και τα σχέδια εργασίας ″ δίνεται έμφαση στη διαθεματικότητα ,στην ολιστική αντίληψη της γνώσης και στην αξιοποίηση του ενδιαφέροντος , των ιδεών και των βιωμένων εμπειριών των παιδιών στη διαδικασία της μάθησης . Οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται είναι κυρίως συλλογικές και ευνοούν την αλληλεπίδραση , την επικοινωνία , τη χρήση της τεχνολογίας , τον προφορικό και το γραπτό λόγο ″(Δ.Ε.Π.Σ. ).
  • Η μέθοδος του σχεδίου εργασίας , project, στηρίζεται στη βιωματική , συνεργατική και πολυαισθητηριακή προσέγγιση της γνώσης .

 

  • Γνώρισαν το χάρτη της Ευρώπης και της ΕΕ,τα κράτη-μέλη της.
  • Ζωγράφισαν τη σημαία της ΕΕ και έμαθαν για τους συμβολισμούς της .

Β ΦΑΣΗ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

  • Ξεκινήσαμε το παραμυθένιο μας ταξίδι από τη χώρα μας την Ελλάδα.
  • Ταξιδέψαμε στην αρχαιότητα και γνωρίσαμε τον μεγάλο μας παραμυθά ΑΙΣΩΠΟ.
  • Γνωστός στα παιδιά και τα παραμύθια του αγαπητά σε όλους.
  • Μέσα από τα παραμύθια του ο Αίσωπος διδάσκει ,νουθετεί, προτρέπει…
  • Ζωγράφισαν τον παραμυθά ΑΙΣΩΠΟ, καθώς και το αγαπημένο τους παραμύθι.
  • Μιλήσαμε για τους μύθους στην ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ.
  • Διαβάσαμε το μύθο της αρπαγής της Ευρώπης από το Δία ,το δραματοποίησαν
  • Περάσαμε στην Ελλάδα του σήμερα όπου τα σύγχρονα παραμύθια μιλάνε για ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ.
  • Διαλέξαμε ׃ “ Το σκληρό καρύδι „.
  • Ζωγραφίσαμε την κεντρική ηρωίδα – προσφυγοπούλα την ΑΙΣΕ.
  • Έξω από την Αισέ έγραψαν αυτά που σκέφτονται οι άλλοι για την Αισέ׃
  • ″ότι οι συμμάθητές της δεν την θέλουν στο σχολείο ,ότι είναι βρώμικη και πρέπει να γυρίσει στη χώρα της ,άλλοι τη λυπούνται και τη φροντίζουν ,την αγαπούν και θέλουν να παίξουν μαζί της …..
  • Μέσα στο σώμα της Αισέ έγραψαν τις σκέψεις της ίδιας της Αισέ׃
  • “ Ότι είναι λυπημένη και θέλει να γυρίσει πίσω στη χώρα της ,ότι ελπίζει μια μέρα στην Ελλάδα να έρθουν ο μπαμπάς και η γιαγιά της , στεναχωριέται γιατί είναι σε μια ξένη χώρα……κι άλλες απίθανες σκέψεις των παιδιών.
  • Η αφίσα της Αισέ πρωταγωνίστησε στην έκθεση του Εργατικού Κέντρου Ιωαννίνων με θέμα ׃ “ Με τους εργαζόμενους των χωρών για ένα κόσμο χωρίς εκμετάλλευση , πολέμους, πρόσφυγες„
  • Στις 2 Απριλίου γιορτάσαμε την Παγκόσμια Ημέρα του Παιδικού Βιβλίου.
  • Μιλήσαμε για την αξία του βιβλίου και το μαγικό κόσμο όπου μας ταξιδεύει.
  • Δημιουργήσαμε σελιδοδείκτες.
  • Ταξιδέψαμε στη ΓΑΛΛΙΑ και επισκεφτήκαμε “Το μικρό πρίγκηπα „του Saint Exipery.
  • Tα παιδιά ζωγράφισαν ꞉ το αγαπημένο τριαντάφυλλο του μικρού πρίγκηπα , φαντάστηκαν το σύμπαν του , έφτιαξαν το πορτραίτο του , κατασκεύασαν τις μάσκες του μικρού πρίγκηπα και της αλεπούς , δραματοποίησαν τη σκηνή όπου ο μικρός πρίγκηπας γίνεται φίλος με την αλεπού.
  • Κατασκεύασαν το σύμπαν του , εκεί έβαλαν το κόκκινο τριαντάφυλλο, το αγαπημένο του αρνί, το βασιλιά, τον ματαιόδοξο, την αλεπού, το φανανάφτη, το γεωγράφο….
  • Ταξιδέψαμε στην όμορφη ΑΓΓΛΙΑ για να γνωρίσουμε “ Τον Όλιβερ Τουίστ „ του Κάρλ Ντίκενς.
  • Η περιπετειώδης ζωή του Όλιβερ Τουίστ , οδήγησε τα παιδιά στα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ποτ έχουν όλα τα παιδιά του κόσμου.
  • Έτσι είπαν ότι ׃
  • Έχουν δικαίωμα στην οικογένεια, στο σχολείο, στην ελευθερία στην αγάπη, στην ισότητα, στην αλληλεγγύη, στο παιγνίδι, δεν πρέπει να δουλεύουν , να τρώνε καλά , να αγαπούν τους πρόσφυγες….
  • Γι αυτό δημιούργησαν μια αφίσα για τα Δικαιώματα των παιδιών και του Όλιβερ Τουίστ
  • Φτάσαμε στην ΙΡΛΑΝΔΙΑ για να επισκεφτούμε τον κήπο του  “ Εγωιστή Γίγαντα  „ του Όσκαρ Ουάιλντ.
  • Τα παιδιά με πολλή φαντασία κατασκεύασαν τον κήπο του Εγωιστή Γίγαντα την Άνοιξη που ο Γίγαντας γίνεται πια καλόκαρδος.
  • Έφτιαξαν λουλούδια από γκοφρέ χαρτί ζωγράφισαν πλουμιστές πεταλούδες, πέταξαν πουλιά κι όλα τα παιδιά έπαιζαν εκεί χαρούμενα ,μα ακόμη πιο ευτυχισμένος ήταν ο Γίγαντας .
  • Πήγαμε πιο πάνω στη ΔΑΝΙΑ για να κολυμπήσουμε μαζί με το “Ασχημόπαπο „του Χάνς Κρίστιαν Άντερσεν.
  • Τα παιδιά ζωγράφισαν την μεταμόρφωση του ασχημόπαπου σε όμορφο κύκνο.
  • Δημιούργησαν μια ομαδική εργασία με τέμπερες και κέρινα ,εικόνα από το παραμύθι.
  • Κατεβήκαμε στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ για να δούμε Τον “Χάνσελ και την Γκρέτελ „ από τους αδερφούς Γκρίμ .
  • Ζωγράφισαν μια εικόνα από το παραμύθι.

Γ ΦΑΣΗ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

  • Oι μαθητές κατάφεραν ׃
  • Να αυξήσουν το ενδιαφέρον τους να μάθουν και για άλλους πολιτισμούς .
  • Βελτίωσαν τις βασικές κοινωνικές τους δεξιότητες και ανέπτυξαν εκείνες τις δυνατότητες που απαιτούνται για ομαδική και συνεργατική μάθηση.
  • Ενθαρρύνθηκαν να κατανοήσουν το ρόλο τους ως ενεργοί πολίτες .
  • Ευαισθητοποιούνται ,μαθαίνουν , ενημερώνουν και παρουσιάζουν με καινοτόμο και δημιουργικό τρόπο θέματα της ΕΕ.
  • Στο τέλος παρουσιάσαμε τις εργασίες μας στην υπόλοιπη ομάδα και δημιουργήσαμε το ατομικό βιβλίο για την ΕΕ.
  • Ζωγράφισαν ένα τεράστιο δένδρο όπου σε κάθε φύλλο του έγραψαν τα μηνύματα που πήραν από κάθε παραμύθι.Το ασχημόπαπο ꞉.αλληλεγγύη. ισότητα, αγάπη, φροντίδα.

Από τον Όλιβερ Τουίστ του Κάρλ Ντίκενς , για τα δικαιώματα των παιδιών ,την ελευθερία ,την ισότητα, την αγάπη .

Από τον μικρό πρίγκηπα του Σαίντ Εξιπερί μίλησαν  για αγάπη, χαρά, ελπίδα, ειρήνη.

Από τον εγωιστή γίγαντα του Όσκαρ Ουάιλντ  είπαν για ειρήνη, αγάπη, φροντίδα, πίστη.

Από το σκληρό καρύδι μίλησαν για αγάπη, χαρά , αγκαλιά,  φροντίδα , αλληλεγγύη.

Από το ασχημόπαπο του Χάνς Κρίστιαν Άντερσεν για αλληλεγγύη , ισότητα, αγάπη, φροντίδα.

Από τους μύθους του Αισώπου μίλησαν για αδερφοσύνη, δικαιοσύνη, ισότητα, γαλήνη.

Από τον Χάνσελ και την Γκρέτελ ςίπαν για σύμπνοια, ομόνοια, αγάπη, φροντίδα.

ΚΑΙ ΖΉΣΑΝ ΑΥΤΟΙ ΚΑΛΑ……………………….ΚΙ ΕΜΕΙΣ ΕΥΕΛΠΙΣΤΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ᴉᴉᴉᴉ