ΠΕΡΙΛΗΨΗ

      Η υλοποίηση του project “Ταξίδι με παραμύθια» πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Δράσης Teachers 4 Europe κατά το μάθημα των Αγγλικών με έναυσμα την εκπόνηση καινοτόμων προγραμμάτων και είχε χρονική διάρκεια από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο του 2017. Συμμετείχαν οι μαθητές του Ε1 τμήματος, του 8ου Δημοτικού Σχολείου Δράμας, το οποίο αποτελείται από 11 αγόρια και 5 κορίτσια. Αφού συζητήθηκαν θέματα σχετικά με την Ευρώπη και την  Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως πολιτισμός, περιβάλλον, θρησκεία, διαφορετικότητα, οι μαθητές επέλεξαν να ασχοληθούν με το παραμύθι και συγκεκριμένα με την ιστορική ανασκόπηση, με ανάγνωση παραμυθιών  στα Ελληνικά και στα Αγγλικά, με την δημιουργία ενός παραμυθιού χειρόγραφα και ηλεκτρονικά, με αναζήτηση παραμυθιών από κάθε χώρα της Ευρώπης και με δικές τους ακροστιχίδες με ήρωες παραμυθιών. Επίσης, έγινε μία αναφορά στην παιδαγωγική αξία των παραμυθιών καθώς το παραμύθι αποτελεί μέσο κριτικής και δημιουργικής σκέψης.

     Μετά από συζήτηση για τις χώρες της Ευρωζώνης, οι μαθητές ταξίδεψαν νοερά και ηλεκτρονικά στην Ευρωπαϊκή ήπειρο, έγραψαν το δικό τους παραμύθι και αναζήτησαν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εξασκήθηκαν στη χρήση νέων τεχνολογιών και συνεργατικών εργαλείων (padlet wall, buncee, zeemaps, tagul), αλλά κυρίως διασκέδασαν μέσα από ένα γνωστικό και διαφορετικό ταξίδι.

Το πρόγραμμα «Ζωγραφί-Ζωντας (σ)την Ευρώπη – Παί-ΖΩ και Μαθαίνω!» υλοποιήθηκε στο 88ο Δημοτικό Σχολείο  Θεσσαλονίκης από 23 μαθητές της Β1 τάξης κατά τη διάρκεια του μαθήματος των εικαστικών με υπεύθυνη Τ4Ε την Αικατερίνη Κατσιούρα και εντάχθηκε στη δράση Teachers4Europe 2016-2017. Οι στόχοι του προγράμματος ήταν:

Γνωστικοί: Σχέση εικόνας και λόγου/σκέψης. Λογοτεχνία. Πληροφορική.

Ψυχοκινητικοί – Συναισθηματικοί: Ανάπτυξη κριτικής σκέψης και ομαδικού πνεύματος. Ενθάρρυνση συμμετοχής στην ομάδα μαθητών που θεωρούνται «αδύναμοι» ή «αδιάφοροι». Ενεργοποίηση φαντασίας. Ανάπτυξη κοινωνικογνωστικών δεξιοτήτων και στάσεων. Αυτογνωσία μέσα από την αλληλεπίδραση με άλλους. Δημιουργική αξιοποίηση ελεύθερου χρόνου, χαρά και ικανοποίηση.

Κοινωνικοί: Να έρθουν σε επαφή με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να γνωρίσουν τις πρωτεύουσές τους, τις σημαίες τους, κάποια μνημεία και έργα τέχνης των λαών της Ευρώπης. Ταξιδεύοντας στη γνώση μέσα από το παιχνίδι να συνειδητοποιήσουν ότι η Ε.Ε. έχει διαφορετικούς λαούς, ο καθένας από τους οποίους έχει τον πολιτισμό του αλλά μοιράζονται κοινές αξίες και παράλληλα  να εκτιμήσουν τη σημασία της διαφορετικότητας και της συνεργασίας.

Καλλιτεχνικοί:  Αξιοποίηση δεξιοτήτων για την απόδοση των ονομάτων των χωρών μέσω της ζωγραφικής.

Ζητούμενο ήταν η δημιουργική ένταξη της ευρωπαϊκής διάστασης στην εκπαίδευση μέσα από βιωματικές δράσεις, παιχνίδια ρόλων, εικαστικές δημιουργίες και φυσικά τη χρήση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μέσα από τις παραπάνω διαδικασίες οι μαθητές/τριες ήρθαν σε επαφή με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γνώρισαν τις πρωτεύουσές τους, τις σημαίες τους, κάποια μνημεία και έργα τέχνης των λαών της Ευρώπης. Ταξιδεύοντας στη γνώση μέσα από το παιχνίδι συνειδητοποίησαν ότι η Ε.Ε. έχει διαφορετικούς λαούς, ο καθένας από τους οποίους έχει τον πολιτισμό του και παράλληλα εκτίμησαν τη σημασία της διαφορετικότητας και της συνεργασίας.

Έναυσμα για το ταξίδι μας στάθηκε το έντυπο «Η Ευρώπη και Εσύ» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (http://bookshop.europa.eu/en/europe-and-you-pbQC0414546/). Κάθε μαθητής και μαθήτρια υιοθέτησε μια χώρα από το έντυπο, έμαθε τα χρώματα της σημαίας της, την πρωτεύουσά της και ένα χαρακτηριστικό της. Μαζί υιοθέτησε και την ταυτότητα της χώρας με την οποία ασχολήθηκε, π.χ. έγινε Γάλλος πολίτης, την οποία και κράτησε μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας τις εικαστικές μας δεξιότητες και παρατηρώντας τον χάρτη «Ενωμένοι στην Πολυμορφία» δημιουργήσαμε μάσκες με θέμα κάθε μια χώρα της Ε.Ε.

Οι μάσκες αυτές παρουσιάζονται σε βίντεο στην πλατφόρμα YouTube

(https://www.youtube.com/watch?v=klYvb_Hqqng). Κάθε φορά που παρακολουθούσαμε το βίντεο μας αυτό στην τάξη προσπαθούσαμε να βρούμε τη χώρα που αφορούσε κάθε μάσκα, από τη σημαία και τα χαρακτηριστικά της. Ήταν ενδιαφέρον ότι την πρώτη φορά που οι μαθητές παρακολούθησαν το βίντεο αυτό άρχισαν μόνοι τους, χωρίς την οδηγία της υπευθύνου της δράσης, να φωνάζουν τα ονόματα των χωρών με ενθουσιασμό.

Η δράση μας αυτή μας διασκέδασε πολύ και μας πρόσφερε γνώσεις με παιγνιώδη τρόπο. Αποφασίσαμε λοιπόν να κατασκευάσουμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με κάρτες τις μάσκες  μας, χωρισμένες στη μέση. Στόχος του παιχνιδιού, που έχει τη λογική του παζλ, είναι να ταιριάξεις τα κομμάτια μεταξύ τους. Το παιχνίδι παίζεται από 2 μέχρι 8 παίκτες. Ξεκινώντας το παιχνίδι απλώνουμε όλες τις κάρτες σε μια επιφάνεια. Κάθε χώρα αποτελείται από δυο κομμάτια. Το ένα είναι το κομμάτι-μάσκα που έχει τα χρώματα της σημαίας της χώρας και το άλλο είναι οι χαρακτηριστικές ζωγραφιές που αντιπροσωπεύουν κάθε χώρα της Ε.Ε.. Ο παίκτης που είναι η σειρά του πρέπει να διαλέξει με κλειστά μάτια μια κάρτα από όλες όσες είναι απλωμένες και έπειτα αφού ανοίξει τα μάτια του να βρει το κομμάτι που της αντιστοιχεί. Παίρνει ένα πόντο αν τα καταφέρει και άλλον ένα αν βρει και φωνάξει και το όνομα της χώρας. Σε αυτή και μόνο την περίπτωση συνεχίζει μέχρι να χάσει είτε αν δεν ταιριάξει τα κομμάτια ή δεν βρει τη χώρα. Διαφορετικά συνεχίζει ο επόμενος παίκτης. Το παιχνίδι τελειώνει όταν εξαντλούνται οι κάρτες και νικητής είναι που έχει τους περισσότερους πόντους.

Το επιτραπέζιο μας το παίξαμε αρκετές φορές στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας, όπου δωρίσαμε και δυο επιτραπέζια μας για να παίζουν και τα υπόλοιπα παιδιά και μέσα από το παιχνίδι να μαθαίνουν τις χώρες και τις σημαίες των χωρών-μελών της Ε.Ε.

Στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας διαβάσαμε επίσης το μύθο για την αρπαγή της Ευρώπης και στη συνέχεια ζωγραφίσαμε σκηνές από την ιστορία.

Επίσης διαβάσαμε «Τα αστέρια της Ευρώπης» που προμηθευτήκαμε από το Europe Direct Θεσσαλονίκης.

Σε συνέχεια των δράσεών μας το έντυπο «Ενωμένοι στην Πολυμορφία» της  Ευρωπαϊκής Επιτροπής που είχαμε στα χέρια μας (δυστυχώς σε ένα αντίτυπο, αφού είχε εξαντληθεί στο EuropeDirect της Θεσσαλονίκης) μας έδωσε ιδέες ώστε να «ζωγραφίσουμε» το όνομα της χώρας μας! Κάθε γράμμα της λέξης κάθε χώρας έγινε φιγούρα ανθρώπινη, ή μνημείο ή οποιοδήποτε άλλο χαρακτηριστικό της μέσα από τη φαντασία των παιδιών. Κάθε παιδί ασχολήθηκε με τη χώρα που είχε υιοθετήσει και την παρουσίασε στα άλλα παιδιά. Στη συνέχεια και αυτές μας οι εργασίες μετατράπηκαν σε βίντεο το οποίο «ντύσαμε» με τις φωνές μας, παρουσιάζοντας κάθε χώρα με τον χαιρετισμό της, την πρωτεύουσα της και κάποιο της χαρακτηριστικό. Μπορείτε να παρακολουθήσετε την ταινιούλα μας και πάλι στην πλατφόρμα YouTube στον παρακάτω σύνδεσμο:

 https://www.youtube.com/watch?v=6bkV7nW_YUY

Τα αποτελέσματα όλων μας των εργασιών θα παρουσιαστούν στο σχολείο μας σε γονείς και μαθητές σε ειδική εκδήλωση που θα λάβει μέρος στις 16 Μαΐου 2017 στην αίθουσα εκδηλώσεων μας. Επίσης μπορείτε να παρακολουθήσετε όπως  προαναφέραμε τις ταινιούλες μας στο YouTube.

Ήταν ένα ταξίδι που όλοι και ιδιαίτερα οι μικροί μας μαθητές απόλαυσαν μέσα σε ένα πνεύμα χαράς, δημιουργίας και συνεργασίας. Αξίες που διέπουν και την Ευρωπαϊκή Ένωση!    

                           

                             

https://youtu.be/-1Tnl918mHo