Αρσάκειο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας

Δράσεις προγράμματος Teachers4Europe 2016-17

Υπεύθυνη καθηγήτρια Teachers4Europe: Μαρία-Αμαλία Βέργουλα (Οικονομολόγος)

"Προσεγγίζοντας την Ευρώπη: Αφορμές για ενημέρωση, συμμετοχή, δράση¨

Στο πλαίσιο του προγράμματος έγινε προσπάθεια να δραστηριοποιηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι μαθητές σε σχέση με ευρωπαϊκά ζητήματα, να ενημερωθούν, να προβληματιστούν και να συμεμτέχουν σε δράσεις ευρωπαϊκού περιεχομένου. Στόχο επίσης ήταν να υπάρξει διάχυση αποτελεσμάτων και ευαισθητοποίηση μαθητών σε όλο το λύκειο αλλά και στο γυμνάσιο, όχι μόνο συμμετοχή μαθητών που εκπόνησαν συγκεκριμένες εργασίες.

Δράσεις πραγματοποιήθηκαν τόσο στο πλαίσιο μαθημάτων (Πολιτική Παιδεία Α και Β Λυκείου, Ερευνητική Εργασία, Όμιλος Ηγεσίας Γυμνασίου-Λυκείου) όσο και στο πλαίσιο μαθητικών δράσεων έξω από το σχολείο. Θεματολογία γύρω από την οποία εκπονήθηκαν εργασίες από μαθητές ήταν η ευρωπαϊκή διάσταση στη Δημοκρατία-Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο- Ευρωπαϊκά προγράμματα- Νέοι Ευρωπαίοι πολίτες. 

Οι δράσεις που παρακολούθησαν μαθητές εκτός του σχολικού τυπικού προγράμματος, οι εργασίες τους και οι δράσεις που διοργανώθηκαν ήταν οι παρακάτω:

  1. EU Jobs & Mobility Roadshow, στο ∆ηµαρχιακό Μέγαρο (15 Οκτωβρίου 2016)
  2. 5ο Διεθνές Συμπόσιο Θεσσαλονίκης , "Ο κόσμος το 2017 και πέρα. Σε αναζήτηση τής σταθερότητας",
  3. Διάλογος του Ευρωπαίου Επιτρόπου, κ. Δημήτρη Αβραμόπουλου με τους πολίτες στη Θεσσαλονίκη
  4. Ερευνητική εργασία Α λυκείου (α’ τετράμηνο): Λειτουργία Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Πρόγραμμα Erasmus+
  5. Ομιλία αποφοίτου του σχολείου που σπουδάζει Πολιτικές Επιστήμες στην Γαλλία στο πλαίσιο της ερευνητικής εργασίας της Α. Παρουσίαση του Μοντέλου προσομοίωσης λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
    (ερευνητική εργασία Α΄Λυκείου)
  6. Συζήτηση με μαθητές του Ομίλου Ηγεσίας για την νοοτροπία των άλλων ευρωπαίων απέναντι στα κοινά, τρόπους συμμετοχής νέων σε δράσεις που τους ανοίγουν ευρωπαϊκές προοπτικές.
  7. Διδακτική επίσκεψη στο ΙΜΧΑ (Ινστιτούτο Μελετών Χερσονήσου Αίμου): Ομιλία της κ.Παρούλας- Νάσκου Περράκη, Εθνικά ζητήματα σε ευρωπαϊκό διπλωματικό πλαίσιο

(Πολιτική Παιδεία Α΄Λυκείου)

  1. Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και επικαιρότητα:Παρουσίαση για την CETA (Πολιτική Παιδεία, Β΄Λυκείου)
  2. Ενημέρωση και συμμετοχή στην καμπάνια NO HATE SPEECH του Συμβουλίου της Ευρώπης. Αναζητώντας αιτίες, συνέπειες και τρόπους αντιμετώπισης της ρητορικής μίσους (ερευνητική εργασία Α΄Λυκείου)
  3. Σχολική συνεργασία: Αρσάκειο ΓΕΛ με Πειραματικό ΓΕΛ Παν.Μακεδονίας
    τηλεδιάσκεψη για το Βραβείο Ζαχάρωφ
  4. Ερευνητική εργασία Α’Λυκείου: Καμπάνιες ευαισθητοποίησης της Ε.Ε
  5. Οι νέοι ενημερώνονται από τους νεόυς για το Erasmus: ESN Παν.Μακ και ΑΠΘ σε δράση…
  6. Ημέρα της Ευρώπης: Γνωρίζοντας τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα του Σχολείου μας. Τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου ενημερώνονται, συζητούν.. Οι μαθητές ενημερώνονται από τους συμμαθητές τους για τρόπο λειτουργίας αλλά και την εμπειρία τους στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Νέων, το πρόγραμμα Euroscola, την εμπειρία eTwinning, το πρόγραμμα“European Youth Education – Think Europe”

Όλες οι ανωτέρω δράσεις αναρτήθηκαν στο ιστολόγιο του σχολείου http://arsakeiolykeiothess.blogspot.gr/ καθώς και στην ιστοσελίδα των Αρσακείων Σχολείων http://www.arsakeio.gr/

http://www.arsakeio.gr/gr/thessaloniki/thessaloniki-junior-high/events-activities

 

{youtube} https://youtu.be/ImnzB90P1EA{/youtube} 

 

"Εκφράσου στη γλώσσα σου"

 https://www.youtube.com/watch?v=6aLLd7wVaBE&t=15s

 

 

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Η παρούσα εργασία έγινε στα πλαίσια του προγράμματος Teachers4Europe και σκοπό είχε να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές σε θέματα Ευρωπαϊκής Ένωσης και να να τους αφυπνίσει για τα δικαιώμτα τους καθώς και τις δυνατότητες πληροφόρησης που έχουν.

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε 4 στάδια. Στο πρώτο στάδιο έγινε προσπάθεια να γνωρίσουν οι μαθητές τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα όργανα λήψης αποφάσεων μέσα σε αυτή καθώς και το Ευρώ. Στο δεύτερο στάδιο δόθηκε έμφαση στα δικαιώματα τους ως Ευρωπαίοι πολίτες και στις δυνατότητες πληροφόρησης μέσα σε αυτή ενώ στο τρίτο στάδιο έγινε έρευνα σε τοπικό επίπεδο για τις γνώσεις των μαθητών αλλά και των επιχειρηματιών του τόπου για θέματα που αφορούν την Ε.Ε. Το τελευταίο στάδιο περιλάμβανε την παρουσίαση του προγράμματος σε ειδική εκδήλωση που διοργάνωσε το Τμήμα Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Φωκίδας με τις παρουσιάσεις όλων των προγραμμάτων που έγιναν το τρέχον σχολικό έτος στο Νομό.

ΣΚΟΠΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές τις χώρες τις Ε.Ε. και τα χαρακτηριστικά τους και να κατανοήσουν το σύνθημα "Ενωμένοι στην πολυμορφία"
  • Να μάθουν τα όργανα και τον τρόπο λήψης αποφάσεων στα πλαίσια της Ε.Ε.
  • Να γνωρίσουν τα δικαιώματα τους ως Ευρωπαίοι πολίτες και τα πλεονεκτήματα της Ευρωπαϊκής Ιθαγένειας.
  • Να αναζητήσουν πληροφορίες και να χρησιμοποιήσουν το πληροφοριακό υλικό που διατίθεται στην επίσημη πύλη της Ε.Ε.
  • Να συνηδειτοποιήσουν την ανάγκη ενημέρωσης και πληροφόρησης προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες που δίνει η ενωμένη Ευρώπη
  • Να μάθουν να χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Η εργασία υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2016-2017, στο Γενικό Λύκειο Άμφισσας και σε αυτή συμμετείχαν μαθητές της Α και Β Λυκείου σε ώρες εκτός του σχολικού τους ωραρίου με υπεύθυνη - συντονίστρια της καθηγήτρια Τσιάμη Στυλιανή.

 

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ:

1. ΠΡΩΤΟ ΣΤΑΔΙΟ: Γνωριμία με την Ε.Ε. (χώρες, όργανα, Ευρωζώνη, Ευρώ)

2. ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΤΑΔΙΟ: Τα δικαιώματα μου ως ευρωπαίος πολίτης - Ευρωπαϊκή Ιθαγένεια

3. ΤΡΙΤΟ ΣΤΑΔΙΟ: Έρευνα σε τοπικό επίπεδο για τις γνώσεις μαθητών και επιχειρηματιών σε θέματα Ε.Ε.

4. ΤΕΤΑΡΤΟ ΣΤΑΔΙΟ: Παρουσίαση προγραμματος σε ειδική εκδήλωση σε μαθητές και καθηγητές από όλο το Νομό.

Δράση ΓΕΛ Άμφισσας 2016-2017

 

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ:

Δικαιώματα Καταναλωτών

Υπηρεσίες πληροφόρησης των πολιτών

Συνήθης νομοθετική διαδικασία

Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής

Έρευνα

EUropaS Teens

Εκπαιδεύοντας τους μαθητές ως πολίτες

μέσα από την προσομοίωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Όμιλος Students4Europe του Πειραματικού Λυκείου Πανεπιστημίου Κρήτης

Ινστιτούτο Έρευνας και Κατάρτισης Ευρωπαϊκών θεμάτων-IRTEA

          Ενεργός πολίτης

 Δεξιότητα και ικανότητα

πολύπλοκη διαδικασία που περιλαμβάνει την εμπειρία της συμμετοχής, της κριτικής σκέψης και το αίσθημα του ανήκειν σε μια κοινότητα

Διά βίου άσκηση σε πρακτικές που συμβάλλουν καταρχάς στην ενημέρωση μας, αλλά κυρίως στην ενδυνάμωση της ικανότητας υπεύθυνης συμμετοχής μας. Αυτό προϋποθέτει   ότι διαθέτουμε εργαλεία γνώσης για την αξιολόγηση και παρουσίαση επιχειρημάτων, την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων, τη διερεύνηση διαφορετικών απόψεων, τη διαχείριση συγκρουσιακών καταστάσεων και την αναγνώριση της ευθύνης των πράξεών μας. 

 

Ενεργός Ευρωπαίος πολίτης

 

∗ Κατανοώ τον τρόπο λειτουργίας της ΕΕ, της δομής της, του τρόπου λήψης αποφάσεων, γνώση των δικαιωμάτων του, των επιλογών και των αποφάσεων των ευρωπαϊκών οργάνων που με αφορούν άμεσα

 ∗ Κατανοώ τα προβλήματα αλλά και τις προοπτικές

∗ Συμμετέχω στις διαδικασίες- εκλέγω/επιλέγω/ελέγχω

∗ Διαμορφώνω ευρωπαϊκή συνείδηση

 

   Παιδαγωγικό πλαίσιο

  • Μαθησιακή δραστηριότητα ημιτυπικής μορφής γραμματισμού στο πλαίσιο των Ομίλων
  • Στοχεύει στην αλλαγή παραδείγματος όσον αφορά στις σχολικές πρακτικές που καλλιεργούν τις δεξιότητες ενεργών μαθητών – πολιτών.
  • Βιωματική και εμπλαισιωμένη μάθηση
  • Διδακτική στρατηγική της μάθησης βασισμένης σε πρόβλημα (problem-based learning)
  • Θεατρικές τεχνικές
  • Συνεργατικότητα

Ολιστική προσέγγιση - Κριτικός γραμματισμός

◈ Επιστημονικός γραμματισμός

Επιστημονικό επιχείρημα για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης

Θεωρία βασικών πολιτικών φιλοσόφων Νικολό Μακιαβέλι, Τόμας Χομπς, Τζον Λοκ, και Ζαν Ζακ Ρουσώ

◈ Ρητορική για την καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης και των επικοινωνιακών δεξιοτήτων

◈ Γλωσσικός γραμματισμός - οι γλωσσικές επιλογές που κάνει κάποιος ως φυσικός χρήστης κάθε φορά παράγουν και κατασκευάζουν νοήματα

◈  Οπτικοακουστικός γραμματισμός - παρακολούθηση ταινιών

 

Όμιλος Students4Europe

 ♦Μακιαβέλι

Στόχος μας να κατανοήσουν οι μαθητές ότι κατά τον Μακιαβέλι ο ηγεμόνας, ως απόλυτος μονάρχης δεν πρέπει να αισθάνεται δέσμιος της ηθικής που ρυθμίζει τις σχέσεις των κανονικών ανθρώπων. Θα χρειαστούμε φωτοτυπίες και έξη απλά χάρτινα καπέλα χρώματος άσπρου, μαύρου, κόκκινου, κίτρινου, πράσινου και μπλε.

 Ο Μακιαβέλι φοράει τα καπέλα του De Bono

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των τεσσάρων παιδιών και σε κάθε μία ομάδα δίνεται φωτοτυπημένο το απόσπασμα από τον Ηγεμόνα του Μακιαβέλι «Είναι καλύτερο ο ηγέτης να προκαλεί αγάπη ή φόβο;» Οι μαθητές καλούνται, αφού διαβάσουν το κείμενο, να αντικαταστήσουν τις λέξεις «ηγέτης/ηγεμόνας» και «άνθρωποι/εξουσιαζόμενοι» με τις λέξεις δάσκαλος – μαθητές, εργοδότης – εργαζόμενοι, γονιός – παιδιά, άνδρας – γυναίκες, έλληνας – μετανάστες. Κάθε μία από τις ομάδες αναλαμβάνει και μία αντικατάσταση και αφού την ολοκληρώσει διαβάζει δυνατά τη νέα εκδοχή του κειμένου μέσα στην τάξη.  

Στη συνέχεια, επιλέγουμε το κείμενο που αφορά στη σχέση δασκάλου-μαθητή και σε κύκλο, οι μαθητές, συζητούν με βάση τα έξι καπέλα του De Bono. Ένας μαθητής φοράει το άσπρο καπέλο και δίνει στην τάξη στοιχεία σχετικά με τη ζωή και το έργο του Μακιαβέλι. Σε περίπτωση που οι μαθητές δεν έχουν το απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο, το άσπρο καπέλο μπορεί να το φορέσει ο εκπαιδευτικός. Η συζήτηση διεξάγεται ως εξής: ο κάθε μαθητής για να πάρει το λόγο και να εκφραστεί πάνω στο κείμενο θα πρέπει να φορέσει ένα από τα καπέλα. Αν βάλει το κόκκινο καπέλο θα πρέπει να μιλήσει αυθόρμητα για τα συναισθήματα που βίωσε κατά την ανάγνωση του κειμένου ή κατά τη διάρκεια της συζήτησης, αν φορέσει το μαύρο καπέλο θα πρέπει να τονίσει τα αρνητικά στοιχεία της σχέσης δασκάλου-μαθητή, όπως αυτή περιγράφεται από το κείμενο και αν επιλέξει το κίτρινο καπέλο θα πρέπει να επισημάνει τα θετικά στοιχεία. Τέλος, το πράσινο καπέλο θα δώσει στους μαθητές την ευκαιρία να σκεφτούν δημιουργικά και να προτείνουν νέες ιδέες και αλλαγές, όσον αφορά τη σχέση δασκάλου – μαθητή. Τη συζήτηση συντονίζει και οργανώνει ο μαθητής που φοράει το μπλε καπέλο, ο οποίος στο τέλος με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού θα κάνει και τη σύνοψη των όσων ειπώθηκαν. 

Η μέθοδος αυτή θα βοηθήσει τους μαθητές να εξετάσουν σφαιρικά τη θεωρία του Μακιαβέλι από διαφορετικές οπτικές, αλλά και να εκφραστούν οι ίδιοι μέσα από διαφορετικούς ρόλους, χωρίς το φόβο της κατηγοριοποίησης.

 Μακιαβέλι ναι μεν, αλλά…

Και στην δραστηριότητα αυτή θα εργαστούμε με τον ίδιο τρόπο. Από τα κείμενα που επεξεργάστηκαν οι μαθητές, επιλέγουμε μία φράση και την παραφράζουμε. Για παράδειγμα μπορούμε να εργαστούμε πάνω στο εξής απόσπασμα: «οι μαθητές κάνουν ευκολότερα φασαρία στον καθηγητή που τους είναι αγαπητός, παρά σε εκείνον που τους προκαλεί φόβο». Οι μαθητές καλούνται να επιχειρηματολογήσουν πάνω στη συγκεκριμένη μακιαβελική διατύπωση ξεκινώντας την πρότασή τους πάντα με τη φράση «ναι μεν, αλλά». Ο κάθε μαθητής που παίρνει το λόγο, τοποθετείται πάνω στο προηγούμενο επιχείρημα με αυτόν τον τρόπο. Ο εκπαιδευτικός συντονίζει τη διαδικασία της ορθολογικής συζήτησης, ενθαρρύνει και ενεργοποιεί τους μαθητές να εκφραστούν, δημιουργώντας και εξασφαλίζοντας για τον κάθε έναν από αυτούς ένα ελεύθερο πεδίο δράσης και έκφρασης, μέσα στο οποίο θα καταστεί δυνατή η ανίχνευση, η μελέτη και η καλλιέργεια ποικίλων απόψεων, αλλά και η εξέταση στοιχείων, η αξιολόγηση συμπερασμάτων και η επίλυση διαφωνιών (Mezirow, 2000).  

 ♦ Τόμας Χομπς

Στόχος μας να κατανοήσουν οι μαθητές ότι στη φυσική κατάσταση του Χομπς, ο άνθρωπος μόνος και εχθρικός ζει με το φόβο του θανάτου, γεγονός που τον αναγκάζει να συνάψει σύμφωνο υπακοής με μία ανώτατη αρχή παραχωρώντας της απόλυτη εξουσία.

 Τα μπαλόνια του Τόμας Χομπς

Η συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι προτιμότερο να υλοποιηθεί στον προαύλιο χώρο του σχολείου, ώστε να υπάρχει αρκετός χώρος, να μην υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού κάποιου μαθητή και να αποφευχθεί τυχόν αναστάτωση για τις υπόλοιπες τάξεις.

Δίνουμε σε κάθε μαθητή ένα μπαλόνι και ένα στυλό. Οριοθετούμε αυστηρά το χώρο μέσα στον οποίο μπορούν να κινηθούν οι μαθητές και τους εξηγούμε ότι δεν υπάρχει κανένας άλλος κανόνας, θα κερδίσει ένας, αυτός που θα μείνει με το μπαλόνι ως το τέλος. Σε περίπτωση που οι μαθητές είναι διστακτικοί, ο εκπαιδευτικός σκάει με το στυλό του το μπαλόνι ενός μαθητή. Η κίνηση αυτή είναι αρκετή για να δώσει στους μαθητές το έναυσμα να ξεκινήσουν να κυνηγούν ο ένας τον άλλον, για να του σκάσουν το μπαλόνι. Το παιχνίδι τελειώνει όταν μείνει ένας μόνο μαθητής με το μπαλόνι του ανέπαφο.

Στη συνέχεια, οι μαθητές σε κύκλο συζητούν για τα συναισθήματα που βίωσαν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Ο εκπαιδευτικός συντονίζει τη συζήτηση και παραλληλίζει το παιχνίδι με τη φυσική κατάσταση, όπως αυτή ορίζεται από το Χομπς. Οι μαθητές στο παιχνίδι αυτό ήταν μόνοι, εναντίον όλων των άλλων και εχθρικοί μεταξύ τους. Σκοπός τους ήταν η «επιβίωση», δηλαδή το να κρατήσουν ανέπαφο το μπαλόνι τους. Όλοι ήταν ίσοι μεταξύ τους, αφού πάντα υπάρχει κάποιος πιο δυνατός, ικανός να σου σκάσει το μπαλόνι. Σε όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού, οι μαθητές ήταν αντιμέτωποι με το φόβο ότι κάποιος θα τους σκάσει το μπαλόνι. Οι μαθητές καλούνται να συγκρίνουν το παιχνίδι με την πραγματική ζωή, και να απαντήσουν στα ερωτήματα «Πώς θα ήταν ο κόσμος, αν ο άνθρωπος έπρεπε διαρκώς να παλεύει για την επιβίωσή του;», «Πώς θα μπορούσε να σταματήσει αυτός ο διαρκής αγώνας για την επιβίωση;» Ο εκπαιδευτικός συνοψίζει τις απαντήσεις των μαθητών και εισάγει την έννοια του κοινωνικού συμβολαίου, όπως αυτή ορίζεται από το Χομπς.

Μέσω της παραπάνω διαδικασίας του κριτικού αναστοχασμού η βιωματική δράση δεν αποτελεί απλά μία αποσπασματική εμπειρία για τους συμμετέχοντες μαθητές, αλλά μετασχηματίζεται και δομεί μια «γνώση βάθους» για τον κόσμο και την πραγματικότητα που τους περιβάλλει (Κλεάνθους, 1952).

 

Ταινία:  «Λεβιάθαν» (2014) του Αντρέι Ζβιαγκνίτσεφ

 

♦Τζον Λοκ

 Στόχος μας να κατανοήσουν οι μαθητές ότι κατά το Λοκ, στη φυσική κατάσταση οι άνθρωποι είναι ελεύθεροι, ίσοι και αλληλέγγυοι και ότι η αυτοσυντήρηση επιβάλει μία περιορισμένη εξουσία, η οποία θα πρέπει να έχει πάντα την έγκριση της πλειοψηφίας.

 

  Ο κόμπος του Τζον Λοκ

Και η συγκεκριμένη δραστηριότητα θα ήταν προτιμότερο να πραγματοποιηθεί στον προαύλιο χώρο του σχολείου. Ο εκπαιδευτικός, πριν την υλοποίηση του παιχνιδιού θα πρέπει να έχει κόψει από ένα χοντρό κουβάρι, ίσα τμήματα κλωστής μήκους ενάμιση περίπου μέτρου. Θα χρειαστούν τόσες κλωστές όσες και το ήμισυ του αριθμού των μαθητών της τάξης. Τις κλωστές αυτές τις μπερδεύουμε ελαφρώς μεταξύ τους στο μέσο τους. Δίνουμε σε κάθε μαθητή την άκρη μιας κλωστής και τη δένουμε στο χέρι του. Αν ο αριθμός των μαθητών είναι περιττός, θα πρέπει να συμμετάσχει και ο εκπαιδευτικός στο παιχνίδι, προκειμένου η άκρη κάθε κλωστής να είναι δεμένη και σε ένα χέρι. Ζητάμε από τους μαθητές να ξεμπερδέψουν τον κόμπο και να βρουν το ζευγάρι τους, στην άλλη μεριά της κλωστής, χωρίς να κόψουν ή να λύσουν από τα χέρια τους τις κλωστές.  Θα παρατηρήσουμε ότι σταδιακά, αναδεικνύεται ένας μαθητής, ο οποίος αναλαμβάνει να καθοδηγήσει τους υπόλοιπους για την επίλυση του κόμπου. Σε αρκετές περιπτώσεις, αν ο μαθητής αυτός δεν καταφέρει να λύσει τον κόμπο στο ρόλο του αρχηγού αναδεικνύεται, σιωπηλά, κάποιος άλλος μαθητής.

Αφού οι μαθητές καταφέρουν να λύσουν τον κόμπο κάθονται σε κύκλο και συζητάνε σχετικά με τα συναισθήματα που βίωσαν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Στην ερώτηση του εκπαιδευτικού, ποιος τελικά κατάφερε να τους ξεμπερδέψει, οι μαθητές απαντούν ομόφωνα το όνομα του μαθητή που πρωτοστάτησε στο παιχνίδι. Ο εκπαιδευτικός, παραλληλίζει το παιχνίδι με τη φυσική κατάσταση, όπως αυτή ορίζεται από το Λοκ. Κατά την έναρξη του παιχνιδιού οι μαθητές ελεύθεροι και ίσοι συνυπήρχαν ειρηνικά. Ωστόσο, σύντομα κάποιοι άρχισαν να τραβούν με δύναμη την κλωστή προκειμένου να ελευθερωθούν από τον κόμπο. Παρέδωσαν, λοιπόν, την ελευθερία τους και υποτάχθηκαν στις προσταγές που τους έδινε ο αρχηγός της ομάδας, προκειμένου να λυθούν. Ο αρχηγός αναδείχθηκε από την ομάδα με την έγκριση της πλειοψηφίας και στην περίπτωση που δεν ήταν σε θέση να λύση τον κόμπο, η πλειοψηφία τον αντικατέστησε. Οι μαθητές αντιλαμβάνονται, ότι σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσαν να λύσουν τον κόμπο, αν προσπαθούσαν όλοι μαζί και δεν ακολουθούσαν τις προσταγές του αρχηγού.          

Μέσω της παραπάνω βιωματικής διαδικασίας και του κριτικού αναστοχασμού που θα την ακολουθήσει, οι μαθητές θα μπορέσουν να μετουσιώσουν τη βιωματική εμπειρία σε γνώση. Τέλος οι μαθητές καλούνται να συγκρίνουν τα δύο παιχνίδια. Ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές παρουσιάζουν; Από τις ομοιότητες και τις διαφορές των δύο παιχνιδιών, οι μαθητές θα συνάγουν και θα ορίσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές της φυσικής κατάστασης του Χομπς με αυτή του Λοκ.

 

Ταινία «Ο Πατριώτης» (2000) του  Roland Emmerich

 

  ♦Ζαν Ζακ Ρουσώ 

Στόχος μας να κατανοήσουν οι μαθητές ότι κατά το Ρουσώ στη φυσική κατάσταση οι άνθρωποι είναι ελεύθεροι και ίσοι, αλλά η πραγματική ελευθερία είναι η ικανότητα του ανθρώπου να αυτονομοθετείται και να υπακούει στη γενική θέληση της Πολιτείας την οποία σχηματίζει, με γνώμονα την αμοιβαιότητα και το σεβασμό της διαφορετικότητας.

 Ο δράκος του Ρουσώ

Και η δραστηριότητα αυτή θα πρέπει να πραγματοποιηθεί στον προαύλιο χώρο του σχολείου. Κάθε μαθητής παίρνει ένα κομμάτι πανί και το στερεώνει στο πίσω μέρος του παντελονιού του σαν ουρά. Ο καθηγητής οριοθετεί τον χώρο, μέσα στον οποίο μπορούν να κινηθούν οι μαθητές και δίνει το σύνθημα της έναρξης του παιχνιδιού. Στόχος κάθε μαθητή, να μαζέψει/αρπάξει, όσες περισσότερες ουρές μπορέσει από τους συμμαθητές του. Όποιος χάσει την ουρά του, βγάνει από το παιχνίδι. Το παιχνίδι τελειώνει, όταν μείνει ένας μόνο μαθητής με ουρά. Ζητάμε από τους μαθητές να μπούνε σε μία σειρά, ανάλογα με το πόσες ουρές κατάφεραν να μαζέψουν. Επαναλαμβάνουμε το παιχνίδι, αλλά τη δεύτερη φορά χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες των 6-10 ατόμων. Οι μαθητές, κάθε ομάδας, μπαίνουν ο ένας πίσω από τον άλλον, σχηματίζοντας ένα «δράκο». Ο τελευταίος έχει την ουρά. Το παιχνίδι ξεκινάει ξανά, μόνο που αυτή τη φορά οι μαθητές της κάθε ομάδας, θα πρέπει να κινούνται ως ένα σώμα, κρατώντας σφιχτά ο ένας τον άλλον από τη μέση και μόνο το κεφάλι του δράκου, ο πρώτος μαθητής στη σειρά, μπορεί να κλέψει την ουρά από τους άλλους δράκους. Όποιος δράκος χάσει την ουρά του, ή κοπεί το σώμα του βγαίνει από το παιχνίδι. Το παιχνίδι κερδίζει ο δράκος που θα κρατήσει την ακεραιότητά του και θα μαζέψει τις περισσότερες ουρές.     

Οι μαθητές σε κύκλο, καλούνται να συζητήσουν για τα συναισθήματα που βίωσαν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Ο εκπαιδευτικός συντονίζει και κατευθύνει τη συζήτηση με διερευνητικές ερωτήσεις. Πότε ήταν πιο εύκολο να κερδίσει κάποιος, παίζοντας μόνος του ή με το δράκο; Σε ποια από τις δύο εκδοχές του παιχνιδιού ένιωσαν πιο ελεύθεροι; Σε ποια από τις δύο εκδοχές του παιχνιδιού ένιωσαν πιο ισχυροί ή πιο ανίσχυροι στο να προστατέψουν την ουρά τους; Ο εκπαιδευτικός στηριζόμενος στις απαντήσεις των μαθητών, εισάγει τις βασικές έννοιες της θεωρίας του Ρουσώ. Στη φυσική κατάσταση, έχουμε ελευθερία και ισότητα, αλλά μέσα στην κοινωνία δημιουργούνται ανισότητες, που μας στερούν την αρχική ελευθερία.  Όλοι οι μαθητές, ξεκίνησαν με μία ουρά, αλλά σταδιακά κάποιοι κατάφεραν να συγκεντρώσουν περισσότερες. Η ένωση των μαθητών σε ένα πρόσωπο, τον δράκο, παραλληλίζεται με την ένωση των ανθρώπων στο δημόσιο πρόσωπο που λέγεται πολιτεία. Μέσα στο δράκο, κάθε μαθητής εκχωρεί τα «φυσικά του δικαιώματα» και θέτει τον εαυτό του υπό τη διεύθυνση της γενικής θέλησης, έχοντας συνείδηση της ενότητας και του κοινού συμφέροντος. Ο δράκος, αναγνωρίζει και σέβεται τη διαφορετικότητα των ατόμων που τον απαρτίζουν, καθώς αν δεν το κάνει θα σπάσει.

Ταινία: «Δαντών» (1982) του Αντρέι Βάιντα

 

Ρητορικά αγωνίσματα- θεατρικές τεχνικές:

 εκφραστική ανάγνωση - αφήγηση

  αυθόρμητος λόγος

  προτρεπτικός λόγος,

 παιχνίδι ρόλων

 ανακριτική καρέκλα

προσομοίωση δίκης

 

 

Ινστιτούτο Έρευνας και Κατάρτισης Ευρωπαϊκών θεμάτων – IRTEA

Οδηγός μελέτης

Κανόνες προσομοίωσης

Προετοιμασία

«Δώσε πάσα - πάρε τον λόγο - άλλαξε την Ευρώπη»

https://www.youtube.com/watch?v=HR61L6NVE3o&feature=youtu.be

  • Την προσομοίωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου παρουσιάζουν τα ‘Τυρογαριδάκια’ του Π.Γ.Π.Κ.

http://www.europeanschoolradio.eu/blog/%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CE%AF%CF%89%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B5%CF%85%CF%81%CF%89%CF%80%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CE%BF%CF%8D-%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CE%BF/

 

 

Και ξεκινάμε!

"Αγαπητές/οί κυρίες/οι Ευρωβουλευτές"

 

Προσομοίωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου EUropaS Teens

  • Χρόνος: Σάββατο 6 και την Κυριακή 7 Μαΐου 2017
  • Τόπος: Αίθουσα συνεδριάσεων της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου
  • Θέμα: καλλιέργεια και ενίσχυση των δεξιοτήτων που πρέπει να διαθέτουν οι νέοι σχετικά με την απασχόληση και την επιχειρηματικότητα

 

  • Συμμετέχουν: Πενήντα έξι (56) μαθητές  από εννέα (9) Σχολεία της Κρήτης - ΠειραματικόΛύκειο, 1ο Γενικό Λύκειο Ρεθύμνου, 2ο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου, ΓΕΛ Περάματος Μυλοπόταμου, ΓΕΛ Βάμου, ΓΕΛ Τζερμιάδων, ΓΕΛ Γαζίου, ΓΕΛ Ασημίου, 1ο ΕΠΑΛ Μοιρών

Υπό την αιγίδα της  Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου, του Δήμου Ρεθύμνου, της Περιφερειακής Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης και με την υποστήριξη του  Europe Direct Crete, του Γραφείου του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου και της Ευρωπαϊκής επιτροπής στην Ελλάδα και το δίκτυο Τeachers4Εurope.

 Αφίσα

https://www.dropbox.com/sh/z2bx3acg396xj6d/AACI5fD9w575pZ7LXdmYvV6ta?dl=0

Φωτογραφικό υλικό

https://www.dropbox.com/sh/uydgylyolcbg1c7/AADKTlju4_Awf7O_HCT7AbM9a?dl=0

 https://www.facebook.com/groups/1815320475463317/?ref=br_rs

Αποτέλεσμα

Απόφαση 2017/ Ολομέλεια Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

 Αξιολόγηση

 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfkflGk9viFB8Cs7I9WlIbv_mDONB0MBpyOdFZJZFuq1cZsmQ/viewform?c=0&w=1