Το κανόνι της ειρήνης. Ειρήνη στον κόσμο: 1. Από τη Γη στο Φεγγάρι. 2.Στις διαπροσωπικές μας σχέσεις.

Ονοματεπώνυμο: 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ -ΑΙΜΙΛΙΑ ΚΟΜΖΙΑ
Σχολικό Έτος: 
2017-2018
Βαθμίδα Εκπαίδευσης: 
Πρωτοβάθμια
Σχολείο που πραγματοποιήθηκε η εργασία: 
Δ.Σ.ΚΕΦΑΛΟΥ ΚΩ
Τάξεις που συμμετείχαν στην εργασία: 
Γ2
Σύνολο μαθητών που συμμετείχαν στην εργασία: 
18
Εκπαιδευτική Περιφέρεια που πραγματοποιήθηκε η δράση: 
Νοτίου Αιγαίου
Επιβλέπων Πρεσβευτής: 
ΦΑΡΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ - ΣΚΑΡΚΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ - ΕΛΕΝΗ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
Περίληψη της Εργασίας: 

Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, που εντάσσεται στη θεματολογία της ψυχικής υγείας -> κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης (-> Αξίες Ζωής, Σχολικός Εκφοβισμός, Διαπροσωπικές Σχέσεις) εργάστηκαν οι μαθητές σε πολλαπλά επίπεδα δραστηριοτήτων εργαλείων και μεθόδων στα θέματα και επιμέρους θέματα του προγράμματος.
Γνωρίσαμε θεσμούς, χώρες, σημαίες και το νόμισμα της Ευρώπης.
Η ενασχόληση μας με αυτό το θέμα έγινε για τρεις λογούς. Πρώτον, είναι μέρος του προγράμματος φιλαναγνωσίας. Δεύτερον, αποτέλεσε το ξεκίνημα με θέμα το ηλιακό μας σύστημα. Τέλος, ήταν η αφορμή για να συζητήσουμε για τον πόλεμο του ’40, την ειρήνη και να διαμορφώσουμε τη γιορτή της Γ’ τάξης για την επέτειο απελευθέρωσης των Δωδεκάνησων , 7 Μάρτιου. Επιμέρους θέματα που μελετήθηκαν/ συζητήθηκαν:
Πόλεμος και Ειρήνη
• Μαθαίνω να ζω ειρηνικά
• Γιατί γίνεται πόλεμος, κυριά;
• Τα δεινά του πολέμου- τα θετικά της ειρήνης
• 28η Οκτωβρίου- 25η Μάρτιου
• Ολυμπιακοί αγώνες- ολυμπιακή ιδέα- εκεχειρία
• Συμφιλίωση και συναδέλφωση των λαών
• ΟΗΕ, ευρωπαϊκή ένωση

Διαπροσωπικές σχέσεις- ψυχική υγειά
• Οι σχέσεις με τους άλλους- επικοινωνία- φιλιά- συγκρούσεις
• Συναισθηματική και ψυχοκινητική ανάπτυξη- αντιμετώπιση προβλημάτων
• Οι σχέσεις μας με τους άλλους – επικοινωνία- φιλιά - συγκρούσεις
• Η τάξη μας - η δυναμική της ομάδας- δεξιότητες επικοινωνίας
• Σχολικός και κοινωνικός αποκλεισμός
• Αντιμετώπιση θυματοποιησης του μαθητή (bullying)- πρόληψη της και αντιμετώπιση της ενδοσχολικης βίας. Τι ωθεί το θύτη στο ασκεί εκφοβισμό. Ποια τα αίτια και ποιοι λόγοι εξηγούν τη συμπεριφορά του;

Όλα τα παραπάνω συζητήθηκαν μέσα στην αίθουσα είτε σε ώρα ευέλικτης ζώνης είτε σε ώρα Γλώσσας/Θρησκευτικών/Μελέτης Περιβάλλοντος καθώς οι παραπάνω κατηγορίες συνδέονται με ενότητες των μαθημάτων αυτών.
Πρώτα απ’ όλα διαβάσαμε βιβλία ανάλογου και σχετικού περιεχομένου με βασικό το βιβλίο της Χρυσάνθης Τσιαμπαλή: « Ιστορίες για δειλούς και θαρραλέους», το οποίο δραματοποιήσαμε και γυρίσαμε σε ένα βίντεο., οπότε και οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με έννοιες και διαδικασίες γυρίσματος βίντεο, μοντάζ, σπικαζ κτλ. Στο συγκεκριμένο βιβλίο παρουσιάζονται και οι δυο πλευρές του εκφοβισμού- θύτης και θύμα- και μαθαίνουμε την ιστορία και των δύο. Έτσι μπορούμε να διενεργήσουμε τα αίτια της συμπεριφοράς του αυτής, να αναλύσουμε τους χαρακτήρες και τα συναισθήματά τους. Η συγγραφέας μάς επισκέφτηκε στο σχολείο στις 3 Μαΐου κι έτσι οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν μαζί της και να της δείξουν ζωγραφιές και το βίντεο που ετοίμασαν. Το βίντεο προβλήθηκε και στην εκδήλωση όλων των σχολείων του νησιού για τους συγγραφείς στο πλαίσιο των ημερών βιβλίου που διοργανώθηκε στην Κω.
Μερικά επιπλέον βιβλία που διαβάσαμε στην τάξη ενδεικτικά ήταν: «Από τη Γη στη Σελήνη» του Παπαθεοδούλου σε διασκευή του μυθιστορήματος του Βερν, «Το κανόνι της Ειρήνης της Χατόγλου, Το δελφίνι, η Μαργαρίτα και ο μικρός Αιγαίας, Ο λόφος με τις παπαρούνες του Στρατή Μυριβήλη, Τριγωνοψαρούλης, Το λιβάδι με τις μαργαρίτες και την παπαρούνα (Βιβλίο Μαθητή Γλώσσας Γ’ τάξης , Τα μπαλόνια της φιλίας, Η Μόνα σε καινούριο σχολείο, Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουν, Το Τικ και το Τακ της Γιολάντας Γεωργιάδη, Δωσ’ μου το χέρι σου της Γιολάντας Γεωργιάδη,Το σκοτάδι φοβάται το Νικόλα, Ένας κήπος στην τάξη μας, Το υπόσχομαι της Αλεξάνδρας Μητσιάλη, Ένας Σκαντζόχοιρος λίγο τεμπελάκος, Το γαϊτανάκι της Ζωρζ Σαρρή, Το μικρό βιβλίο των καλών τρόπων του Κριστίν Κουαρό, Ο Εγωιστής Γίγαντας, Ο μικρός πρίγκιπας, Το στρατιωτάκι που ήθελε να γίνει αρχιτέκτονας και ποιητής του Μπουλώτη, Το μπλε σύννεφο του Ungerer, Τα μαγικά μολύβια της Βαλάση, Ο σπόρος της ειρήνης της Pin, Η βασιλοπούλα που ζητούσε το φεγγάρι της Βαλάση, Οι μεγάλοι παίζουν τον πόλεμο του Ποπόφ, Η φάλαινα που τρώει τον πόλεμο του Τριβιζά, Ειρήνη του Αριστοφάνη, Ειρηνοκλή κτλ.
Ζωγραφίσαμε, φτιάξαμε κολάζ και πόστερ εμπνευσμένα από τα βιβλία που διαβάσαμε και για άλλους λαούς χωρών της Ευρώπης και της Γης. Μιλήσαμε για τα χαρακτηριστικά, τα ήθη, τις συνήθειες, την ενδυμασία και τη θρησκεία τους. Συνθέσαμε το δέντρο της φιλίας και το κρεμάσαμε στην ταξη. Φτιάξαμε το κολάζ «Πέτρα, Ψαλίδι ή χαρτί: μπορούμε όλοι να είμαστε μαζί» Φτιάξαμε το «κανόνι της Ειρήνης» με αντικείμενα που δεν χρειαζόμαστε πια. Ζωγραφίσαμε το σήμα της ειρήνης, ένα περιστέρι με κλαδί ελιάς…
Κατατάξαμε εικόνες που βρήκαμε στο διαδίκτυο σε ειρηνικές και πολεμικές, ανακαλύψαμε πώς απεικονίζουν τον πόλεμο και την ειρήνη διάφοροι ζωγράφοι όπως: Πικάσο, Σαγκάλ κ.α. και φτιάξαμε κι εμείς τις δικές μας ζωγραφιές. Δώσαμε χρώμα στις λέξεις ειρήνη και πόλεμος κι αιτιολογήσαμε το γιατί (πχ. Ο πόλεμος έχει μαύρο χρώμα γιατί οι άνθρωποι φορούν μαύρα ρούχα πένθους).
Με θέματα της φιλίας, της αποδοχής διαφορετικότητας («Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι) και του σχολικού εκφοβισμού παρακολουθήσαμε βίντεο από το YouTube, και τις ταινίες «Ο ταύρος Φερδινάνδος» (επίσκεψη στον κινηματογράφο της Κω), «Ο μικρός Πρίγκιπας», «A Dog’s Purpose”, “Το θαύμα», « Σιδερένιος Γίγαντας», «THE ANT BULLY”, «Το δέντρο που έδινε», «Το κομμάτι που λείπει συναντά το μεγάλο Ο», «Η μαγική καμήλα» στην αίθουσα προβολών του σχολείου μας.
Κάθε εβδομάδα αφιερώναμε μία διδακτική ώρα στην πραγματοποίηση του «συμβουλίου της τάξης», κατά τη διάρκεια του οποίου, καθισμένοι κυκλικά σε μαξιλάρια/ μοκέτα συζητούσαμε θέματα που είχαν προκύψει μεταξύ των μαθητών κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και υλοποιούσαμε δραστηριότητες όπως: « Αναφέρω θετικά χαρακτηριστικά που θαυμάζω στους συμμαθητές μου», « Τροχός των συναισθημάτων, Αντιμετώπιση του θυμού, Τι είναι αυτό που με ενοχλεί, Φοβάμαι όταν…, Είμαι χαρούμενος γιατί…, Συνταγή της Φιλίας, Προσωπική Ασπίδα σε ότι με φοβίζει και με ενοχλεί, Συνθέτω κι αφηγούμαι την πορεία Ζωής μου, Χάρηκα/ Λυπήθηκα/ Φοβήθηκα, Εξεπλάγην όταν…, Περιγράφω σε τι μοιάζω αλλά και σε τι διαφέρω με τον/τη φίλο/η μου, «Γεμίζω με χρώμα την καρδιά μου», «Γραμματοκιβώτια αλτρουισμού κι Αλληλεγγύης», Ερωτηματολόγιο φιλίας, Μιλάω για τα αγαπημένα μου πρόσωπα, Φτιάχνουμε το κόμικς του εκφοβισμού, συζητούμε για τον εκφοβισμό κτλ Γνωρίσαμε την έννοια του σχολικού εκφοβισμού- 6 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα Εκφοβισμού- (Τι είναι, μορφές, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης θύτη ή θυματοποίησης, χρήσιμα εργαλεία, δραστηριότητες, δράσεις κτλ),
Διαβάσαμε «κόκκινη κλωστή δεμένη» και ποιήματα για την ειρήνη (Ρίτσου, Βάρναλη …) Μεταμορφώσαμε τον πόλεμο σε κάτι όμορφο, όταν πριν τη λέξη πόλεμος προσθέσαμε διάφορα υλικά όπως: χαρτί, μαξιλάρι, νερό, τούρτα.(λεξιλογική άσκηση). 21 Μαρτίου- Διεθνής Ημέρα Ειρήνης, καταγράψαμε το λεξιλόγιο της ειρήνης. Τονίσαμε πως ο πόλεμος δεν είναι παιχνίδι, διερευνήσαμε τις αληθινές αιτίες ενός πολέμου (οικονομικοί, εμπορικοί επεκτατικοί λόγοι)- Σύνδεση με το μάθημα της Ιστορίας, Τρωικός πόλεμος κτλ- και κατανοήσαμε πως πάντα υπάρχουν απώλειες και στους νικητές και στους ηττημένους. Είδαμε μορφές πολέμου τη σημερινή εποχή σε αντίθεση με παλιά (μικρή αναφορά). Μιλήσαμε για τους πρόσφυγες και τη Συρία. Γνωρίσαμε τη λέξη ειρήνη σε πολλές γλώσσες του κόσμου.
Πλοηγηθήκαμε στο Φωτόδεντρο
http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-aggregatedcontent-85...,
Νικήσαμε τον νταη χωρίς να τον αγγίξουμε http://fanpage.gr/videos/%CE%BD%CE%AF%CE%BA%CE%B7%CF%83%CE%B5-%CF%84%CE%...
Και διαδράσαμε σε εφαρμογές και ιστοσελίδες όπως:
https://www.hamogelo.gr/gr/el/diadrastiko-ekpaideitiko-ergaleio/
http://www.onevibefilms.com/bullying/greek/
https://www.youtube.com/watch?v=90cyaDCTRVw
https://www.youtube.com/watch?v=YkNML7S9HEw
https://www.youtube.com/watch?v=wMI9UUtnSKM
http://www.antibullying.eu/el/article/563/diadrastiko-ekpaideytiko-ergal...
Είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε λίγο το θεατρικό παιχνίδι μέσα από ασκήσεις εμπιστοσύνης σε ζευγάρια ή σε ομάδες ( «Τυφλός», «Κορμός» Στρατιωτάκια ακούνητα κτλ), «Παίξαμε» το θεατρικό έργο «Το κανόνι της ειρήνης», σχηματίσαμε στο προαύλιο το σήμα της ειρήνης κ.α.
Ακόμη, η θεατρική ομάδα HIPPO επισκέφτηκε το σχολείο μας και μάς παρουσίασε την παράσταση με τίτλο « Πώς βγαίνουμε από το βυθό , παρακαλώ;», βασισμένη στο βιβλίο της Καλλιόπης Φύκαρη που αποτελεί μια διασκευή του παραμυθιού του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν «Η Μικρή Γοργόνα». Κεντρικό θέμα της παράστασης: η αποδοχή και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα.
Τραγουδήσαμε τα «Ραφτικά της γιαγιάς, Γαϊτανάκι- Αν όλα τα παιδιά της Γης, Χάρτινο καράβι, Λούνα Πάρκ, Παλιάτσος, Αξιωματικός, Το Τραγούδι του Μινχάουζεν, Το τραγούδι της Ελπίδας, Τα παιδιά ζωγραφίζουν στους τοίχους, Ναπολιτάνος, Όταν ήμουν παιδί, Τριγωνοψαρούλης, Εγώ είμαι εγώ- εσύ είσαι εσύ, Εγώ κι εσύ μαζί, Φίλοι για πάντα, Άδεια μου αγκαλιά, Ουράνιο τόξο, Όπου υπάρχει αγάπη, Η Γη μας, Ένας ήλιος- μια Γη- ένα Φεγγάρι, Μικρός Πρίγκιπας, Μια γιορτή στη γειτονιά του ήλιου» κ.α.
Τέλος, γνωρίσαμε το διάστημα και τους πλανήτες μέσα από βίντεο, ανάγνωση εγκυκλοπαιδειών, προσομοιώσεις PhET COLORADO και ζωγραφιών- συσχετισμός ονομάτων πλανητών και μυθολογίας. Να αναφέρουμε εδώ πως έργο μαθητή της ΣΤ ΄τάξης στου σχολείου μας με θέμα διάστημα- ειρήνη- λαοί πήρε το πρώτο βραβείο και θα ταξιδέψει για την Αμερική.

Βίντεο Δράσης: 
Γονική Συναίνεση: 
Ναι
Φωτογραφίες Δράσεις: